Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Witam,
w zupełnie nieplanowany sposób, udało nabyć mi się ori lampy xenonowe do swojego Golfa (model starszy Bosch, przystosowany do przetwornic w nadkolach).
Niestety, okazało się, że aby zgodnie z prawem móc z nich korzystać wymagane są spryskiwacze na reflektory oraz układ automatycznego poziomowania.
Ze względu, że mój samochód fabrycznie wyposażony jest już w spryski, postanowiłem, że podejmę się wyzwania.
W tej fotoporadzie, chciałbym opisać montaż lamp z przetwornicami w nadkolach, oraz montaż układu samopoziomowania. Nie chce dublować tematów, będących już na forum, ani przeklejać fot ogólnodostępnych w necie, skupię się na opisaniu informacji, których nigdzie nie znalazłem.
Wszystkie podstawowe rzeczy opisane są bardzo dobrze w poradzie:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=323942" onclick="window.open(this.href);return false;
Istotnym źródłem z wieloma zdjęciami jest też fotoporada:
http://uk-mkivs.net/forums/t/436855.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak więc, zaczynamy!
1. Co gdzie kupić?
- reflektory kupiłem od kolegi z forum,
- przetwornice, uchwyty w nadkola oraz wiązki do nich udało znaleźć się na allegro (nowy uchwyt nie jest drogi,jednak wiązki są praktycznie nie do dostania, dlatego dobrze jest polować na zestaw),
- adaptery z allegro (najtańsze. Aby działał autopoziom, trzeba usunąć z nich dwa kabelki - pewnie można poprosić przy zakupie, aby ich nie montowali),
- tylny czujnik poziomu wraz z uchwytami, a nawet śrubkami można znaleźć np. na eBay.de. Audi TT ma identyczny układ z tyłu (uwaga! wersja 4x4 TT i Golfa ma już inne uchwyty), ja zapłaciłem za taki komplet około 150zł.,
- przedni czujnik, również łatwo dostać używany na eBayu, jednak problem jej z zespołem regulacyjnym (nr 3 na foto poniżej), oraz uchwyt nr 5, które nie pasują z Audi TT. Za używany czujnik z uchwytami z Audi TT zapłaciłem 100zł, a pozostałe rzeczy, które nie pasowały do Golfa, zakupiłem w ASO - cena nie jest tragiczna ~150zł.
- wiązka - można szukać używanej, ja nie znalazłem, więc skorzystałem z oferty niemieckiego sklepu Kufatec, za 200zł kupiłem kompletną nową wiązkę.
2. Montaż przetwornic
W tym celu ściągamy plastikowe nadkole, jest ono przykręcone śrubkami typu Torx, po odkręceniu wszystkich schodzi bez problemu (należy pamiętać o jednej śrubce schowanej trochę głębiej). Teoretycznie da się to wykonać bez ściągania koła, jednak jest znacznie utrudnione..
Warto tutaj podać link do tematu:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=143&t=468099" onclick="window.open(this.href);return false;
Storna prawa, pasażera:
Miejsce gdzie powinna zostać zamontowana przetwornica:
Niestety, mój Golf (rok 1998) nie posiadał fabrycznych otworów na uchwyty, więc poszła w ruch wiertarka.
Uchwyt montujemy za pomocą trzech ori śrub "nitujących" N90814401.
Popełniłem delikatny błąd, nie przewidziałem miejsca na kabel, na szczęście poza estetyką nie powinno to na nic wpłynąć. Zaznaczone na zdjęciu, w którym kierunku powinien przesunięty być uchwyt.
Następnie przekładamy wiązkę do komory silnika (nie ma z tym większego problemu).
Strona lewa, kierowcy:
Tutaj kabel przechodzi z drugiej strony, także nie potrzeba zostawiać na niego miejsca.
3. Przedni czujnik
W kolejnym etapie przechodzimy do komory silnika.
Musimy zdemontować filtr powietrza. Nie jest konieczny jego całkowity demontaż, u mnie (silnik AHF) wystarczyło odkręcić dwie śruby i odchylić za akumulator.
Pod obudową filtra znajduje się kanał z kablami.
Po otwarciu, możemy włożyć do niego wiązkę, przeciągnąć za akumulatorem do przednich lamp, oraz najlepiej z dolnej części kanału (są w nim specjalne dziury, które można wykorzystać) wyprowadzić odnogę do przedniego czujnika.
Tutaj, największa zmiana w porównaniu do podobnych instrukcji montażu. Kupiłem ori kanał na kabel do przedniego czujnika o numerze 1J0 971 615 B (~15zł).
Okazało się, że w kanale tym montuje się wiązkę "od strony wahacza", NIE PROWADZĄC jej przez otwór montażowy w nadkolu!
Kanał z założoną wiązką wygląda tak:
Kolejne zdjęcie wykonane jest z komory silnika, gdzie widać miejsce do zamontowania kanału (najlepiej plastikowa nakrętka).
Od strony nadkola wygląda to tak:
Od dołu znajduje się druga śruba (czerwona strzałka), która służy również do zamontowania kanału (najlepiej metalową podkładką zatrzaskową na śrubę).
Na zdjęciu widać również nitoskrętki, te same co w przypadku montażu uchwytu przetwornic. Otwory pod nie były już fabrycznie przygotowane (wystarczyło je znaleźć pod warstwą masy uszczelniającej).
Następnie montujemy czujnik z uchwytami.
Zdjęcie wklejone z instrukcji dołączonej do wiązki.
Kolejny krok to odkręcenie śruby stabilizatora. Pytanie czy podpierać wahacz czy nie? Teoretycznie nie trzeba, odkręcenie śruby stabilizatora nie spowoduje jego opadnięcia itd. Jednak aby naciągnąć stabilizator na zwisający wahacz (w końcu wisi on w powietrzu, bo nie ma koła) trzeba posiadać bardzo wiele siły w ręce, lub po prostu podnieść wahacz podnośnikiem.
Montujemy blachę, i zespół regulacyjny. Pamiętajmy, aby dokręcić stabilizator, gdy samochód stanie na kołach.
Zdjęcie wklejone z instrukcji dołączonej do wiązki.
4. Wnętrze samochodu
W następnym etapie, przechodzimy do wnętrza samochodu. Znalazłem dwie możliwości. Albo poprzez specjalny otwór montażowy w przegrodzie (zaślepiony gumą), albo poprzez puszkę z wtyczkami w podszybiu. Ja wybrałem właśnie tą drugą. Cały proces rozebrania podszybia, oraz potrzebnych elementów opisany jest na forum. Polecam szukać fotoporady dotyczącej montażu tempomatu.
Puszka posiada jedno wolne wejście, przez które możemy przeciągnąć naszą wiązkę (strzałka). Odcinek kabla od kanału silnikowego do puszki należy zabezpieczyć, ponieważ w podszybiu może mieć kontakt z wodą.
Rozbieranie wnętrza przeprowadza się w miarę prosty sposób, również temat często opisywany na forum.
Gdy mamy już wiązkę wewnątrz samochodu możemy poukładać kable w kanale w komorze silnika oraz poskładać rozebrane elementy. Jednak np. kabel do tylnego czujnika okazał się stosunkowo krótki, dlatego warto wymierzyć wszelkie odległości zanim zamkniemy wszystko na dobrze.
W przypadki mojej wiązki, we wnętrzu należało podłączyć masę (punkt masowy jest pod kierownicą), kabel zasilania - do drugiego bezpiecznika oraz kabel diagnostyczny do 7 pinu gniazda diagnostycznego OBD, lub 14 Pinu niebieskiej wtyczki modułu komfortu.
Wbrew pozorom bardzo łatwo podpiąć kabelek do wtyczki OBD - piny wychodzą bez problemu, po prostym rozebraniu wtyczki. Dostęp do wtyczki modułu komfortu jest bardzo trudny.
Do bezpiecznika najlepiej się dolutować, wyciągając pin z puszki bezpieczników lub zastosować złączkę przed bezpiecznikiem.
Zalecam pozostawienie podłączenie zasilania (z bezpiecznika nr 2) na sam koniec, gdy pozostałe części układu będą zamontowane.
5. Tylny czujnik
Następnie przeprowadzamy ostatnią odnogę wiązki do tylnego czujnika.
Demontujemy plastiki na progach. Uwaga, są one zamocowane za pomocą śrubki która chowa się pod osłoną środkowego słupka między drzwiami.
Podążamy do tylnego nadkola za kablem ABSu. Z tyłu musimy również zdemontować nadole (10 śrubek torx), wtedy zobaczymy przejście z wnętrza pojazdu.
Zdjęcie pochodzi z instrukcji dołączonej do wiązki
Gumę która zabezpiecza otwór łatwo przedziurawić np śrubokrętem. Przez dziurę należy przeciągnąć wiązkę, potem należy zabezpieczyć otwór np. silikonem.
Do montażu wiązki tylnego czujnika również przewidziany jest specjalny kanał - 1J0 971 615 AD. Montuje się go od czujnika, do wyjścia pod plastikowe nadkole. Posiada on uchwyt montażowy, który wciska się od strony czujnika w odpowiedni element widoczny na zdjęciu. Z drugiej strony można zaczepić go o przewód dochodzący do hamulca.
Zdjęcie wykonane jest od środka, spod samochodu.
Niestety BARDZO ciężko jest zamontować czujnik nie korzystając z kanału warsztatowego lub profesjonalnego podnośnika.
Zdjęcie wklejone jest z instrukcji dołączonej do wiązki, również wykonane z tej samej perspektywy, od środka pojazdu w stronę tylnego koła.
6. Montaż lamp
W kolejnym kroku ściągamy zderzak, aby zamontować nowe lampy. Fotoporada zmiany lamp i demontażu zderzaka jest na forum.
Teraz musimy podłączyć kable z wiązki poziomowania do adapterów (wtyczek 12 pinowych). Aby wsadzić nowe piny do wtyczki musimy ją odblokować, w przypadku ori robi się to w następujący sposób: przesuwamy różowy wkład w środku w kierunku przeciwnym niż wskazuje strzałka narysowana na tym właśnie wkładzie. Z adapterów zrobionych według schematu z forum musimy usunąć połączenia 1-1 i 5-11. W przypadku lamp Bosch we wtyczce 12 pinowej po stronie kierowcy zostają zajęte wszystkie piny, po stronie pasażera 3 będą wolne (jeden chyba i tak jest nie wykorzystywany, w przypadku lamp starego typu). Konkretne podłączenie zależne jest od posiadanej wiązki. W przypadku Kufatec opisane jest to w instrukcji, którą dołączają.
Podłączamy lampy, przetwornice.
7. Programownanie
Ku naszemu zdziwieniu automatycznie poziomowanie nie działa.., ponieważ trzeba je jeszcze odpowiednio zaprogramować.
Podłączamy więc samochód do komputera przez OBD, ja korzystałem z Vag-coma.
Łączymy się z modułem 55 - regulacja zasięgu świateł.
Po poprawnym połączeniu skasujmy błędy, które mogły powstać podczas podłączenia, a następnie sprawdźmy, czy jakieś nie pozostały.
Jeżeli wszystko działa poprawnie, powinien wyskoczyć tylko jeden błąd odnoszący się do niepoprawnego zakodowania układu.
Wybieramy funkcję kodowania 07 Recode.
Wpisujemy odpowiednio:
00001 - dla Golfa z napędem na przód
00002 - dla Golfa z napędem na 4 koła
00003 - dla Bory z napędem na przód
00004 - dla Bory z napędem na 4 koła
Po poprawnym zakodowaniu, sprawdzamy poprawność działania silniczków wybierając 03 - Test mocy, oraz klikając kilka razy na Rozpocznij/Następne - reflektory ustawią się w najniższej pozycji, potem najwyżej.
Następnie przeprowadzamy proces adaptacji reflektorów (oczywiście musimy spełniać odpowiednie warunki, czyli samochód musi być na równym podłożu, nikt nie może znajdować się w środku, hamulec ręczny nie może być zaciągnięty):
Wchodzimy w 04 - Ust. Podst., ustawiamy Grupę 001 i wybieramy Czytaj.
Zobaczymy komunikat o konieczności czekania, reflektory ustawią się w pozycji wyjściowej, po czym wyświetli się komunikat o możliwości wyregulowaniu reflektorów.
Wtedy ustawiamy reflektory za pomocą śrub regulacyjnych. Następnie wracamy do komputera i wybieramy Grupę odczytu 002 - otrzymujemy komunikat o zapisaniu ustawień. Wychodzimy klikając na zamknij.
8. Wynik pracy
Teraz możemy sprawdzić czy samopoziomowanie działa. Ustawiamy tak samochód, abyśmy widzieli linię światła, najlepiej świecić na jakąś ścianę, zaznaczamy na niej poziom, wrzucamy coś ciężkiego do bagażnika i czekamy ok. 30 sekund (przynajmniej tak jest u mnie), aż poziom świateł wróci do zaznaczonego poziomu. Następnie opróżniamy bagażnik i znów czekamy:)
Pamiętajmy o dobrym zabezpieczeniu kabli, zamknięciu wszystkich wtyczek, dokręceniu śrub, oraz o zabezpieczeniu miejsc gdzie przechodziliśmy kablami z kabiny na zewnątrz np. silikonem.
W przypadku nowszych lamp firmy AL, z przetwornicami na lampach, wiązka samopoziomowania jest trochę inna (rożni się podłączeniem do lampy). Lampy programuje się też trochę inaczej (wchodzi się do sterowników lampy prawej, lewej). Cała reszta, oczywiście poza montażem przetwornic wygląda podobnie.
Powodzenia,
czekam na uwagi i pytania:)
w zupełnie nieplanowany sposób, udało nabyć mi się ori lampy xenonowe do swojego Golfa (model starszy Bosch, przystosowany do przetwornic w nadkolach).
Niestety, okazało się, że aby zgodnie z prawem móc z nich korzystać wymagane są spryskiwacze na reflektory oraz układ automatycznego poziomowania.
Ze względu, że mój samochód fabrycznie wyposażony jest już w spryski, postanowiłem, że podejmę się wyzwania.
W tej fotoporadzie, chciałbym opisać montaż lamp z przetwornicami w nadkolach, oraz montaż układu samopoziomowania. Nie chce dublować tematów, będących już na forum, ani przeklejać fot ogólnodostępnych w necie, skupię się na opisaniu informacji, których nigdzie nie znalazłem.
Wszystkie podstawowe rzeczy opisane są bardzo dobrze w poradzie:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=323942" onclick="window.open(this.href);return false;
Istotnym źródłem z wieloma zdjęciami jest też fotoporada:
http://uk-mkivs.net/forums/t/436855.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak więc, zaczynamy!
1. Co gdzie kupić?
- reflektory kupiłem od kolegi z forum,
- przetwornice, uchwyty w nadkola oraz wiązki do nich udało znaleźć się na allegro (nowy uchwyt nie jest drogi,jednak wiązki są praktycznie nie do dostania, dlatego dobrze jest polować na zestaw),
- adaptery z allegro (najtańsze. Aby działał autopoziom, trzeba usunąć z nich dwa kabelki - pewnie można poprosić przy zakupie, aby ich nie montowali),
- tylny czujnik poziomu wraz z uchwytami, a nawet śrubkami można znaleźć np. na eBay.de. Audi TT ma identyczny układ z tyłu (uwaga! wersja 4x4 TT i Golfa ma już inne uchwyty), ja zapłaciłem za taki komplet około 150zł.,
- przedni czujnik, również łatwo dostać używany na eBayu, jednak problem jej z zespołem regulacyjnym (nr 3 na foto poniżej), oraz uchwyt nr 5, które nie pasują z Audi TT. Za używany czujnik z uchwytami z Audi TT zapłaciłem 100zł, a pozostałe rzeczy, które nie pasowały do Golfa, zakupiłem w ASO - cena nie jest tragiczna ~150zł.
- wiązka - można szukać używanej, ja nie znalazłem, więc skorzystałem z oferty niemieckiego sklepu Kufatec, za 200zł kupiłem kompletną nową wiązkę.
2. Montaż przetwornic
W tym celu ściągamy plastikowe nadkole, jest ono przykręcone śrubkami typu Torx, po odkręceniu wszystkich schodzi bez problemu (należy pamiętać o jednej śrubce schowanej trochę głębiej). Teoretycznie da się to wykonać bez ściągania koła, jednak jest znacznie utrudnione..
Warto tutaj podać link do tematu:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=143&t=468099" onclick="window.open(this.href);return false;
Storna prawa, pasażera:
Miejsce gdzie powinna zostać zamontowana przetwornica:
Niestety, mój Golf (rok 1998) nie posiadał fabrycznych otworów na uchwyty, więc poszła w ruch wiertarka.
Uchwyt montujemy za pomocą trzech ori śrub "nitujących" N90814401.
Popełniłem delikatny błąd, nie przewidziałem miejsca na kabel, na szczęście poza estetyką nie powinno to na nic wpłynąć. Zaznaczone na zdjęciu, w którym kierunku powinien przesunięty być uchwyt.
Następnie przekładamy wiązkę do komory silnika (nie ma z tym większego problemu).
Strona lewa, kierowcy:
Tutaj kabel przechodzi z drugiej strony, także nie potrzeba zostawiać na niego miejsca.
3. Przedni czujnik
W kolejnym etapie przechodzimy do komory silnika.
Musimy zdemontować filtr powietrza. Nie jest konieczny jego całkowity demontaż, u mnie (silnik AHF) wystarczyło odkręcić dwie śruby i odchylić za akumulator.
Pod obudową filtra znajduje się kanał z kablami.
Po otwarciu, możemy włożyć do niego wiązkę, przeciągnąć za akumulatorem do przednich lamp, oraz najlepiej z dolnej części kanału (są w nim specjalne dziury, które można wykorzystać) wyprowadzić odnogę do przedniego czujnika.
Tutaj, największa zmiana w porównaniu do podobnych instrukcji montażu. Kupiłem ori kanał na kabel do przedniego czujnika o numerze 1J0 971 615 B (~15zł).
Okazało się, że w kanale tym montuje się wiązkę "od strony wahacza", NIE PROWADZĄC jej przez otwór montażowy w nadkolu!
Kanał z założoną wiązką wygląda tak:
Kolejne zdjęcie wykonane jest z komory silnika, gdzie widać miejsce do zamontowania kanału (najlepiej plastikowa nakrętka).
Od strony nadkola wygląda to tak:
Od dołu znajduje się druga śruba (czerwona strzałka), która służy również do zamontowania kanału (najlepiej metalową podkładką zatrzaskową na śrubę).
Na zdjęciu widać również nitoskrętki, te same co w przypadku montażu uchwytu przetwornic. Otwory pod nie były już fabrycznie przygotowane (wystarczyło je znaleźć pod warstwą masy uszczelniającej).
Następnie montujemy czujnik z uchwytami.
Zdjęcie wklejone z instrukcji dołączonej do wiązki.
Kolejny krok to odkręcenie śruby stabilizatora. Pytanie czy podpierać wahacz czy nie? Teoretycznie nie trzeba, odkręcenie śruby stabilizatora nie spowoduje jego opadnięcia itd. Jednak aby naciągnąć stabilizator na zwisający wahacz (w końcu wisi on w powietrzu, bo nie ma koła) trzeba posiadać bardzo wiele siły w ręce, lub po prostu podnieść wahacz podnośnikiem.
Montujemy blachę, i zespół regulacyjny. Pamiętajmy, aby dokręcić stabilizator, gdy samochód stanie na kołach.
Zdjęcie wklejone z instrukcji dołączonej do wiązki.
4. Wnętrze samochodu
W następnym etapie, przechodzimy do wnętrza samochodu. Znalazłem dwie możliwości. Albo poprzez specjalny otwór montażowy w przegrodzie (zaślepiony gumą), albo poprzez puszkę z wtyczkami w podszybiu. Ja wybrałem właśnie tą drugą. Cały proces rozebrania podszybia, oraz potrzebnych elementów opisany jest na forum. Polecam szukać fotoporady dotyczącej montażu tempomatu.
Puszka posiada jedno wolne wejście, przez które możemy przeciągnąć naszą wiązkę (strzałka). Odcinek kabla od kanału silnikowego do puszki należy zabezpieczyć, ponieważ w podszybiu może mieć kontakt z wodą.
Rozbieranie wnętrza przeprowadza się w miarę prosty sposób, również temat często opisywany na forum.
Gdy mamy już wiązkę wewnątrz samochodu możemy poukładać kable w kanale w komorze silnika oraz poskładać rozebrane elementy. Jednak np. kabel do tylnego czujnika okazał się stosunkowo krótki, dlatego warto wymierzyć wszelkie odległości zanim zamkniemy wszystko na dobrze.
W przypadki mojej wiązki, we wnętrzu należało podłączyć masę (punkt masowy jest pod kierownicą), kabel zasilania - do drugiego bezpiecznika oraz kabel diagnostyczny do 7 pinu gniazda diagnostycznego OBD, lub 14 Pinu niebieskiej wtyczki modułu komfortu.
Wbrew pozorom bardzo łatwo podpiąć kabelek do wtyczki OBD - piny wychodzą bez problemu, po prostym rozebraniu wtyczki. Dostęp do wtyczki modułu komfortu jest bardzo trudny.
Do bezpiecznika najlepiej się dolutować, wyciągając pin z puszki bezpieczników lub zastosować złączkę przed bezpiecznikiem.
Zalecam pozostawienie podłączenie zasilania (z bezpiecznika nr 2) na sam koniec, gdy pozostałe części układu będą zamontowane.
5. Tylny czujnik
Następnie przeprowadzamy ostatnią odnogę wiązki do tylnego czujnika.
Demontujemy plastiki na progach. Uwaga, są one zamocowane za pomocą śrubki która chowa się pod osłoną środkowego słupka między drzwiami.
Podążamy do tylnego nadkola za kablem ABSu. Z tyłu musimy również zdemontować nadole (10 śrubek torx), wtedy zobaczymy przejście z wnętrza pojazdu.
Zdjęcie pochodzi z instrukcji dołączonej do wiązki
Gumę która zabezpiecza otwór łatwo przedziurawić np śrubokrętem. Przez dziurę należy przeciągnąć wiązkę, potem należy zabezpieczyć otwór np. silikonem.
Do montażu wiązki tylnego czujnika również przewidziany jest specjalny kanał - 1J0 971 615 AD. Montuje się go od czujnika, do wyjścia pod plastikowe nadkole. Posiada on uchwyt montażowy, który wciska się od strony czujnika w odpowiedni element widoczny na zdjęciu. Z drugiej strony można zaczepić go o przewód dochodzący do hamulca.
Zdjęcie wykonane jest od środka, spod samochodu.
Niestety BARDZO ciężko jest zamontować czujnik nie korzystając z kanału warsztatowego lub profesjonalnego podnośnika.
Zdjęcie wklejone jest z instrukcji dołączonej do wiązki, również wykonane z tej samej perspektywy, od środka pojazdu w stronę tylnego koła.
6. Montaż lamp
W kolejnym kroku ściągamy zderzak, aby zamontować nowe lampy. Fotoporada zmiany lamp i demontażu zderzaka jest na forum.
Teraz musimy podłączyć kable z wiązki poziomowania do adapterów (wtyczek 12 pinowych). Aby wsadzić nowe piny do wtyczki musimy ją odblokować, w przypadku ori robi się to w następujący sposób: przesuwamy różowy wkład w środku w kierunku przeciwnym niż wskazuje strzałka narysowana na tym właśnie wkładzie. Z adapterów zrobionych według schematu z forum musimy usunąć połączenia 1-1 i 5-11. W przypadku lamp Bosch we wtyczce 12 pinowej po stronie kierowcy zostają zajęte wszystkie piny, po stronie pasażera 3 będą wolne (jeden chyba i tak jest nie wykorzystywany, w przypadku lamp starego typu). Konkretne podłączenie zależne jest od posiadanej wiązki. W przypadku Kufatec opisane jest to w instrukcji, którą dołączają.
Podłączamy lampy, przetwornice.
7. Programownanie
Ku naszemu zdziwieniu automatycznie poziomowanie nie działa.., ponieważ trzeba je jeszcze odpowiednio zaprogramować.
Podłączamy więc samochód do komputera przez OBD, ja korzystałem z Vag-coma.
Łączymy się z modułem 55 - regulacja zasięgu świateł.
Po poprawnym połączeniu skasujmy błędy, które mogły powstać podczas podłączenia, a następnie sprawdźmy, czy jakieś nie pozostały.
Jeżeli wszystko działa poprawnie, powinien wyskoczyć tylko jeden błąd odnoszący się do niepoprawnego zakodowania układu.
Wybieramy funkcję kodowania 07 Recode.
Wpisujemy odpowiednio:
00001 - dla Golfa z napędem na przód
00002 - dla Golfa z napędem na 4 koła
00003 - dla Bory z napędem na przód
00004 - dla Bory z napędem na 4 koła
Po poprawnym zakodowaniu, sprawdzamy poprawność działania silniczków wybierając 03 - Test mocy, oraz klikając kilka razy na Rozpocznij/Następne - reflektory ustawią się w najniższej pozycji, potem najwyżej.
Następnie przeprowadzamy proces adaptacji reflektorów (oczywiście musimy spełniać odpowiednie warunki, czyli samochód musi być na równym podłożu, nikt nie może znajdować się w środku, hamulec ręczny nie może być zaciągnięty):
Wchodzimy w 04 - Ust. Podst., ustawiamy Grupę 001 i wybieramy Czytaj.
Zobaczymy komunikat o konieczności czekania, reflektory ustawią się w pozycji wyjściowej, po czym wyświetli się komunikat o możliwości wyregulowaniu reflektorów.
Wtedy ustawiamy reflektory za pomocą śrub regulacyjnych. Następnie wracamy do komputera i wybieramy Grupę odczytu 002 - otrzymujemy komunikat o zapisaniu ustawień. Wychodzimy klikając na zamknij.
8. Wynik pracy
Teraz możemy sprawdzić czy samopoziomowanie działa. Ustawiamy tak samochód, abyśmy widzieli linię światła, najlepiej świecić na jakąś ścianę, zaznaczamy na niej poziom, wrzucamy coś ciężkiego do bagażnika i czekamy ok. 30 sekund (przynajmniej tak jest u mnie), aż poziom świateł wróci do zaznaczonego poziomu. Następnie opróżniamy bagażnik i znów czekamy:)
Pamiętajmy o dobrym zabezpieczeniu kabli, zamknięciu wszystkich wtyczek, dokręceniu śrub, oraz o zabezpieczeniu miejsc gdzie przechodziliśmy kablami z kabiny na zewnątrz np. silikonem.
W przypadku nowszych lamp firmy AL, z przetwornicami na lampach, wiązka samopoziomowania jest trochę inna (rożni się podłączeniem do lampy). Lampy programuje się też trochę inaczej (wchodzi się do sterowników lampy prawej, lewej). Cała reszta, oczywiście poza montażem przetwornic wygląda podobnie.
Powodzenia,
czekam na uwagi i pytania:)
Ostatnio zmieniony czw wrz 01, 2016 22:18 przez Sammo, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Ma gadane
- Posty: 173
- Rejestracja: ndz lut 27, 2011 18:31
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Sammo, super porada, w przyszłym tygodniu montuję poziomowanie do Octavii pierwszej generacji. Montowałem już poziomowanie do dwóch OII, na przyszły sezon mam do roboty OIIFL. We wszystkich przypadkach robię samemu wiązki.
Rozrysowałem schemat podłączenia dla lamp nowszego typu z lewą lampą tzw. MASTER dla Octavii I po 2001roku.
Rozrysowałem schemat podłączenia dla lamp nowszego typu z lewą lampą tzw. MASTER dla Octavii I po 2001roku.
Re: Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
W Golfie są dwa typy:
1. Przetwornice na lampach, wtedy przetwornica na lewej lampie spełnia rolę sterownika,
2. Przetwornice w nadkolach + sterownik na lewej lampie.
Do lewej lampy podłącza się sygnały z czujników, prawa nie ma już tych pinów, więc sądzę że nazwanie lewej lampy Masterem, nie będzie nadużyciem:)
Co do sygnału prędkości, nie mogę dokładnie Ci powiedzieć, ponieważ nie wnikałem w schemat kupionej gotowej wiązki.
Za jakie funkcję właściwie odpowiada sygnał prędkości (co zmienia się pod wpływem zwiększania prędkości)?
1. Przetwornice na lampach, wtedy przetwornica na lewej lampie spełnia rolę sterownika,
2. Przetwornice w nadkolach + sterownik na lewej lampie.
Do lewej lampy podłącza się sygnały z czujników, prawa nie ma już tych pinów, więc sądzę że nazwanie lewej lampy Masterem, nie będzie nadużyciem:)
Co do sygnału prędkości, nie mogę dokładnie Ci powiedzieć, ponieważ nie wnikałem w schemat kupionej gotowej wiązki.
Za jakie funkcję właściwie odpowiada sygnał prędkości (co zmienia się pod wpływem zwiększania prędkości)?
Ostatnio zmieniony czw sty 10, 2013 15:20 przez Sammo, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Ma gadane
- Posty: 173
- Rejestracja: ndz lut 27, 2011 18:31
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Sammo, sygnał prędkości obrotowej daje znać sterownikowi, że silnik jest włączony. Tylko taką pełni funkcję.
Powyżej zrobiłem edycje i zamieściłem schemat do poziomowania w OI i mkIV (nowszy typ).
Powyżej zrobiłem edycje i zamieściłem schemat do poziomowania w OI i mkIV (nowszy typ).
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Zaraz, przecież w AL`ach nowszego typu gniazdo do czujników poziomu też jest na lewej lampie (strona kierowcy), czyli tak samo jak w Bosch`ach sterownik poziomowania, też lewa lampa.Sammo pisze:W Golfie są dwa typy:
1. Przetwornice na lampach, wtedy przetwornica na prawej lampie spełnia rolę sterownika,
2. Przetwornice w nadkolach + sterownik na lewej lampie.
Czemu w takim układzie w AL prawa ma tym sterować ?
blind_walker, jesteś pewny, że octa ma 100% identyczny pinout lamp xen jak mk4 ?
o ile co do oświetlenia nie mam wątpliwości to sam dysponuję taką rozpiską do mk4
- strona kierowcy:
1. +12V silniczka regulacji (czarny i fioletowy)
2. Linia diagnostyczna K-line (szary)
3. +12V świateł pozycyjnych (zielony)
4. +12V kierunkowskazu (niebieski)
5. +12V świateł drogowych (czerwony)
6. +12V świateł mijania (przetwornica) (żółty gruby)
7. masa świateł drogowych, pozycyjnych i kierunkowskazu (brązowe),
8. masa świateł mijania (przetwornica), silniczka regulacji (brązowy gruby i brązowy cieńszy)
9. +12V czujników poziomu (niebieski cieńszy)
10. Sygnał tylnego czujnika poziomu (zielony cieńszy)
11. Czujnik prędkości GALA (żółty cieńszy)
12. Sygnał przedniego czujnika poziomu (żółty cieńszy)
- strona pasażera:
1. +12V silniczka regulacji (czarny i fioletowy)
2. Linia diagnostyczna K-line (szary)
3. +12V świateł pozycyjnych (zielony)
4. +12V kierunkowskazu (niebieski)
5. +12V świateł drogowych (czerwony)
6. +12V świateł mijania (przetwornica) (żółty gruby)
7. masa świateł drogowych, pozycyjnych i kierunkowskazu (brązowe),
8. masa świateł mijania (przetwornica), silniczka regulacji (brązowy gruby i brązowy cieńszy)
9. +12V czujników poziomu (niebieski cieńszy)
10. puste
11. Czujnik prędkości GALA (żółty)
12. puste
zastanawiają mnie piny sterowania
12 w prawej lampie jest zawsze pusta, a miałem kilka kompletów w rękach
11, golf nie ma w standardzie kontroli spalonej żarówki, wiec 21 pin jest nie obsadzony w liczniku a sygnał GALA na pewno tam nie występuje
(co do pozostałych dwóch nie mam pewności, bo przerabiałem jedynie lampy na sterowanie ręczne, więc głosu nie zabiorę)
4 pinowa wtyczka na lewej lampie, która fizycznie ma wykorzystane 3 z 4 pinów... u Ciebie jest wszystkie 4
Grzana multifunkcja, FIS, Delta 6 + USB w łokciu, Fotochrom z kompasem, Pikowana deska, PDC
ThermoTop E, Xen, Gwint, 312 heble, Thule, mało mocy, dużo rdzy i trochę zadrapań...
ThermoTop E, Xen, Gwint, 312 heble, Thule, mało mocy, dużo rdzy i trochę zadrapań...
-
- Ma gadane
- Posty: 173
- Rejestracja: ndz lut 27, 2011 18:31
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
owies, ELSA wypluwa mi takie obsadzenie pinów w lampach:
Rozkład końcówek złącza 20-stykowego sterownika
1 - Zapłonnik – H
2 - Zapłonnik – minus
3 - Zapłonnik – plus
4 - Zacisk 56b
5 - Zacisk 31
6 - Sygnał – czujnik tylny
7 - Masa czujników
8 - Sygnał – czujnik przedni
9 - Połączenie ze sterownikiem SLAVE
10 - Lampka kontrolna
11 - Zasilanie elektryczne czujnika
12 - Zacisk 15
13 - Diagnoza
14 - Wolne
15 - Wolne
16 - Sygnał prędkości jazdy
17 - Silnik krokowy
18 - Silnik krokowy
19 - Silnik krokowy
20 - Silnik krokowy
Rozkład końcówek reflektora lewego
Złącze 12-stykowe przyłącza do głównej wiązki przewodów instalacji elektrycznej
1 - Zacisk 15 bezpiecznika nr 2 z wewnętrznej skrzynki bezpieczników
2 - Diagnoza
3 - Zacisk 58L – światło pozycyjne
4 - Światło przeciwmgłowe
5 - Zacisk 56A – światło drogowe
6 - Zacisk 56B – światło mijania
7 - Zacisk 31 – masa światła postojowego, światło drogowe, światło przeciwmgłowe
8 - Zacisk 31 – masa światła mijania, sterownik i silnik krokowy
9 - Sygnał prędkości z układu ABS
10 - Wolne
11 - Od zestawu wskaźników, styk nr 21 zielonego wtyku
12 - Mostek między reflektorem lewym a prawym
Złącze 4-stykowe przyłącza czujnika samochodu (tylko w reflektorze przednim lewym ze sterownikiem master)
1 - Zasilanie elektryczne czujnika
2 - Sygnał z czujnika tylnego
3 - Sygnał z czujnika przedniego
4 - Masa czujników
Rozkład końcówek reflektora prawego
Złącze 12-stykowe przyłącza do głównej wiązki przewodów instalacji elektrycznej
1 - Zacisk 15 bezpiecznika nr 2 z wewnętrznej skrzynki bezpieczników
2 - Diagnoza
3 - Zacisk 58L – światło pozycyjne
4 - Światło przeciwmgłowe
5 - Zacisk 56A – światło drogowe
6 - Zacisk 56B – światło mijania
7 - Zacisk 31 – masa światła postojowego, światło drogowe, światło przeciwmgłowe
8 - Zacisk 31 – masa światła mijania, sterownik i silnik krokowy
9 - Wolne
10 - Wolne
11 - Od zestawu wskaźników, styk nr 21 zielonego wtyku
12 - Mostek między reflektorem lewym a prawym
Rozkład końcówek złącza 20-stykowego sterownika
1 - Zapłonnik – H
2 - Zapłonnik – minus
3 - Zapłonnik – plus
4 - Zacisk 56b
5 - Zacisk 31
6 - Sygnał – czujnik tylny
7 - Masa czujników
8 - Sygnał – czujnik przedni
9 - Połączenie ze sterownikiem SLAVE
10 - Lampka kontrolna
11 - Zasilanie elektryczne czujnika
12 - Zacisk 15
13 - Diagnoza
14 - Wolne
15 - Wolne
16 - Sygnał prędkości jazdy
17 - Silnik krokowy
18 - Silnik krokowy
19 - Silnik krokowy
20 - Silnik krokowy
Rozkład końcówek reflektora lewego
Złącze 12-stykowe przyłącza do głównej wiązki przewodów instalacji elektrycznej
1 - Zacisk 15 bezpiecznika nr 2 z wewnętrznej skrzynki bezpieczników
2 - Diagnoza
3 - Zacisk 58L – światło pozycyjne
4 - Światło przeciwmgłowe
5 - Zacisk 56A – światło drogowe
6 - Zacisk 56B – światło mijania
7 - Zacisk 31 – masa światła postojowego, światło drogowe, światło przeciwmgłowe
8 - Zacisk 31 – masa światła mijania, sterownik i silnik krokowy
9 - Sygnał prędkości z układu ABS
10 - Wolne
11 - Od zestawu wskaźników, styk nr 21 zielonego wtyku
12 - Mostek między reflektorem lewym a prawym
Złącze 4-stykowe przyłącza czujnika samochodu (tylko w reflektorze przednim lewym ze sterownikiem master)
1 - Zasilanie elektryczne czujnika
2 - Sygnał z czujnika tylnego
3 - Sygnał z czujnika przedniego
4 - Masa czujników
Rozkład końcówek reflektora prawego
Złącze 12-stykowe przyłącza do głównej wiązki przewodów instalacji elektrycznej
1 - Zacisk 15 bezpiecznika nr 2 z wewnętrznej skrzynki bezpieczników
2 - Diagnoza
3 - Zacisk 58L – światło pozycyjne
4 - Światło przeciwmgłowe
5 - Zacisk 56A – światło drogowe
6 - Zacisk 56B – światło mijania
7 - Zacisk 31 – masa światła postojowego, światło drogowe, światło przeciwmgłowe
8 - Zacisk 31 – masa światła mijania, sterownik i silnik krokowy
9 - Wolne
10 - Wolne
11 - Od zestawu wskaźników, styk nr 21 zielonego wtyku
12 - Mostek między reflektorem lewym a prawym
Re: Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Oczywiście masz rację, pomyliły mi się strony od której patrzymy na lampy;p Głupi błąd, już edytuje;)owies pisze: Zaraz, przecież w AL`ach nowszego typu gniazdo do czujników poziomu też jest na lewej lampie (strona kierowcy), czyli tak samo jak w Bosch`ach sterownik poziomowania, też lewa lampa.
Czemu w takim układzie w AL prawa ma tym sterować ?
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: sob lut 07, 2009 23:40
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Re: Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
macie może nr fabryczny części nr 3 kurcze urwała mi się śruba dolna, nie mogę tego nigdzie dostać a w ASO wołają za to 200 zł (kawałek pręta i dwie śrubki )
- silent killer
- Ma gadane
- Posty: 161
- Rejestracja: pn paź 12, 2009 20:10
- Lokalizacja: Koszalin
Re: Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Ta czesc wyglada tak:Sammo pisze:1J0 941 285 B
Niestety, nie jest to tani element...
http://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/1 ... 16327.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nie wie ktos ile ona ma cm - moze mozna jakoś dorobić ten "precik"
TDI The Devil Inside
TDI POWER
TDI POWER
- Michał_1977
- _
- Posty: 14231
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Witam
Mam małego problema z zenonem w A3.Otóż tak-lampy były wyregulowane u diagnosty przy przeglądzie i niby wszystko O.K. ale czasami snop światła lewego (tylko lewego!)opada i świeci zdecydowanie krócej.Co może być nie tak?
Dodam,że 2-3 miesiące temu robiłem zawieszenie i odkręciłem łączniki stabilizatora,a tym samym ramię od czujnika poziomowania.Następnie auto było odpalane i przejechało ok. 200m.Czy przez to mogło się coś popierniczyć z poziomowaniem?
Czy trzeba robić jakąś adaptację xena? Jak to wykonać,jeśli to jest ta przyczyna?
Mam małego problema z zenonem w A3.Otóż tak-lampy były wyregulowane u diagnosty przy przeglądzie i niby wszystko O.K. ale czasami snop światła lewego (tylko lewego!)opada i świeci zdecydowanie krócej.Co może być nie tak?
Dodam,że 2-3 miesiące temu robiłem zawieszenie i odkręciłem łączniki stabilizatora,a tym samym ramię od czujnika poziomowania.Następnie auto było odpalane i przejechało ok. 200m.Czy przez to mogło się coś popierniczyć z poziomowaniem?
Czy trzeba robić jakąś adaptację xena? Jak to wykonać,jeśli to jest ta przyczyna?
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Ponieważ planuje samemu zrobić przewody do samo-poziomowania, mam prośbę do tych, którzy podłączali już u siebie - jakiej średnicy przewody najlepiej zastosować? Wybieram pomiędzy 0,75mm2 oraz 0,5mm2, choć bardziej się skłaniam do tego drugiego.
BTW. Ktoś ostatecznie ustalił jak wygląda połączenie pinów układu samo-poziomowania w przypadku instalacji na lampach nowego typu (AL)?
BTW. Ktoś ostatecznie ustalił jak wygląda połączenie pinów układu samo-poziomowania w przypadku instalacji na lampach nowego typu (AL)?
Kupię: Wkład dojazdówki 18"
Sprzedam: 3SDM 0.01 18" 5x100 8,5J i 9,5J + Nexen N'Fera SU1
MK4 GTI TDI -> Mój szaraczek
Sprzedam: 3SDM 0.01 18" 5x100 8,5J i 9,5J + Nexen N'Fera SU1
MK4 GTI TDI -> Mój szaraczek
- Krzychu_14
- PASSAT B5 FL
- Posty: 138
- Rejestracja: pn paź 31, 2011 22:52
- Lokalizacja: Ossy
- Auto: Passat BB5 FL
- Silnik: AVB
Re: Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
0,5mm² wystarczyyogi_zio pisze: Wybieram pomiędzy 0,75mm2 oraz 0,5mm2, choć bardziej się skłaniam do tego drugiego.
Montaż ori xenonu z układem samopoziomowania
Witam, czy ma już ktoś schemat elektryczny do lamp nowego typu ? Mam wiązkę spod maski ale tylko do ściany grodziowej i właśnie ją rozbebeszyłem.
Jak się okazuje obydwie wersje podany w tym temacie są błędne. Oto co wiem :
lampa lewa
wtczka 4-pinowa
1 - pin we wtyczce i gnieździe pusty
2 - biało-niebieski - ?
3 - brązowy - masa czujników
4 - czarny - zasilanie czujników
zasilanie czujników (brązowy i czarny dzieli się w okolicy akumulatora na zasilanie czujnika przedniego i tylnego)
wtyczka 12 pinowa - lampa lewa
1 - czarno/biały
2 - siwo/biały
3 - siwo/czarny - pozycyjne
4 - czarno/biały - kierunkowskaz
5 - biało/czarny - długie
6 - żółto/czarny - mijania
7 - brązowy - masa
8 - brązowy - masa
9 - puste
10 - niebieski - sygnał z czujnika
11 - fioletowy - łączówka z 11 pinem lampy prawej
12 - czerwony - sygnał z drugiego czujnika
5,6,7,8 - duże piny i grube przewody
1,4 - średnie przewody
reszta - cienke przewody
wtyczka 12 pinowa - lampa prawa
1 - czarno/biały
2 - siwo/biały
3 - siwo/czerwony - pozycyjne
4 - czarno/zielony - kierunkowskaz
5 - biały - długie
6 - żółty - mijania
7 - brązowy - masa
8 - brązowy - masa
9 - puste
10 - puste
11 - fioletowy - łączówka z 11 pinem lampy prawej
12 - puste
To czego nie ustalę nie mając reszty wiązki do czego jest ten niebiesko-biały przewód z 4-pinowej wtyczki lewej lampy i czy 1 pin to faktycznie zasilanie silniczka, a 2 pin linia K-line ?
Jak się okazuje obydwie wersje podany w tym temacie są błędne. Oto co wiem :
lampa lewa
wtczka 4-pinowa
1 - pin we wtyczce i gnieździe pusty
2 - biało-niebieski - ?
3 - brązowy - masa czujników
4 - czarny - zasilanie czujników
zasilanie czujników (brązowy i czarny dzieli się w okolicy akumulatora na zasilanie czujnika przedniego i tylnego)
wtyczka 12 pinowa - lampa lewa
1 - czarno/biały
2 - siwo/biały
3 - siwo/czarny - pozycyjne
4 - czarno/biały - kierunkowskaz
5 - biało/czarny - długie
6 - żółto/czarny - mijania
7 - brązowy - masa
8 - brązowy - masa
9 - puste
10 - niebieski - sygnał z czujnika
11 - fioletowy - łączówka z 11 pinem lampy prawej
12 - czerwony - sygnał z drugiego czujnika
5,6,7,8 - duże piny i grube przewody
1,4 - średnie przewody
reszta - cienke przewody
wtyczka 12 pinowa - lampa prawa
1 - czarno/biały
2 - siwo/biały
3 - siwo/czerwony - pozycyjne
4 - czarno/zielony - kierunkowskaz
5 - biały - długie
6 - żółty - mijania
7 - brązowy - masa
8 - brązowy - masa
9 - puste
10 - puste
11 - fioletowy - łączówka z 11 pinem lampy prawej
12 - puste
To czego nie ustalę nie mając reszty wiązki do czego jest ten niebiesko-biały przewód z 4-pinowej wtyczki lewej lampy i czy 1 pin to faktycznie zasilanie silniczka, a 2 pin linia K-line ?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 43 gości