Mod ŁUKIEGO.
: pt gru 12, 2008 13:14
Parę dni temu zamówiłem pompę u znajomego pompiarza, prosząc o
najlepszą, jaką wygrzebie w swoich zbiorach.
Odbierając pompkę opowiedziałem Łukiemu jakie modyfikację mam na niej
zamiar przeprowadzić.
A. LDA (gruszka) - mod na boostpinie - potwierdził skuteczność.
B. Governor mod - stwierdził, że to samo osiągnę wykręcając śrubę
regulacji maksymalnych obrotów bez niepotrzebnego grzbania się w
sprężynkach pompy.
C. Timing mod (Advance timing mod) - kręcił pompę na maszynie do 3000
rpm (równoważne z 6000 silnika) i pompa do tych obrotów
nadal wyprzedzała kąt wtrysku.
Przy ostatnim - "Timing mod"- podpowiedział:
- kąt wyprzedzenia wtrysku (jego wzrost ze wzrostem rpm) zależny jest
od ciśnienia paliwa w pompie,
- ciśnienie paliwa w pompie zależne jest od prędkości obrotowej pompy
(silnika) i może się bardzo zmniejszyć wraz z czasem pracy pompy
(jej zużyciem),
- ciśnienie regulowane jest zaworem dostępnym na zewnątrz pompy,
Zawór wstępnego ciśnienia pompy (zaznaczony czerwonym kółkiem na
zdjęciu) znajduje się: w przedniej części pompy, po drugiej stronie od
króćca przewodu zasilającego (jego lustrzane odbicie), a jego
wystająca z pompy cześć posiada cylindryczne zagłębienie o średnicy
około 6 mm obniżone o ~ 0,7 do 1,5 mm - to jest element regulacyjny.
UWAGA ! - nie przesadźcie z tym modem, bo trudno wrócić do
poprzedniego ustawienia na tym zaworze !
Narzędzia potrzebne do wykonania modu:
- suwmiarka z głębokościomierzem,
- pobijak fi 6 mm; długość min. 80 mm.,
- lekki młotek.
1. Mierzymy suwmiarką jak głęboko znajduje się element regulacyjny
poniżej powierzchni obudowy zaworu - w standardzie pomiędzy 0,7 a 1,5 mm.
2. Przykładając pobijak (w miarę prostopadle) uderzamy w niego LEKKO
młotkiem (da się wyczuć moment przesunięcia).
3. Wykonujemy ponowny pomiar głębokościomierzem suwmiarki, jak głęboko
wbiliśmy trzpień - proponuje kroki nie większe niż 0,2 mm.
4. Do wozu i test na czarnym. Odczuwalna różnica zaczyna się powyżej
2500 rpm.
5. Jeżeli nic się nie zmieniło - można wbić zaworek o kolejne 0,2 mm.
6. Głośna praca silnika (klekotanie spowodowane zbyt wczesnym
wtryskiem)w zakresie 2000 - 4000 rpm oznacza, że już dosyć
modyfikacjom.
Polecam dokładnie wsłuchiwać się w dźwięk motoru i zaprzestać
"stuku-puku" przy lekko słyszalnej, twardej pracy powyżej 2000
obrotów, bo zaworek nie jest wieczny i powroty do nastawień
fabrycznych są możliwe tylko parokrotnie.
Wyniki na poprzedniej pompie bez LDA :
Przed wbijaniem zaworka (outkat, dawka na +, out-zawór bezpieczeństwa)
- lepszy but, ale ze wzrostem ciśnienia do ponad 1,6 bara.
Po wbiciu zaworka o 1,5 mm (mocno przesadziłem !!!):
- maksymalne ciśnienie turbinki spadło poniżej 1,1 bara,
- osłabło (zanikło) dymienie powyżej 2000 rpm,
- kopniaka, jakiego dostał powyżej 3500, mógłby pozazdrościć niejeden
TDI 130 KM.
najlepszą, jaką wygrzebie w swoich zbiorach.
Odbierając pompkę opowiedziałem Łukiemu jakie modyfikację mam na niej
zamiar przeprowadzić.
A. LDA (gruszka) - mod na boostpinie - potwierdził skuteczność.
B. Governor mod - stwierdził, że to samo osiągnę wykręcając śrubę
regulacji maksymalnych obrotów bez niepotrzebnego grzbania się w
sprężynkach pompy.
C. Timing mod (Advance timing mod) - kręcił pompę na maszynie do 3000
rpm (równoważne z 6000 silnika) i pompa do tych obrotów
nadal wyprzedzała kąt wtrysku.
Przy ostatnim - "Timing mod"- podpowiedział:
- kąt wyprzedzenia wtrysku (jego wzrost ze wzrostem rpm) zależny jest
od ciśnienia paliwa w pompie,
- ciśnienie paliwa w pompie zależne jest od prędkości obrotowej pompy
(silnika) i może się bardzo zmniejszyć wraz z czasem pracy pompy
(jej zużyciem),
- ciśnienie regulowane jest zaworem dostępnym na zewnątrz pompy,
Zawór wstępnego ciśnienia pompy (zaznaczony czerwonym kółkiem na
zdjęciu) znajduje się: w przedniej części pompy, po drugiej stronie od
króćca przewodu zasilającego (jego lustrzane odbicie), a jego
wystająca z pompy cześć posiada cylindryczne zagłębienie o średnicy
około 6 mm obniżone o ~ 0,7 do 1,5 mm - to jest element regulacyjny.
UWAGA ! - nie przesadźcie z tym modem, bo trudno wrócić do
poprzedniego ustawienia na tym zaworze !
Narzędzia potrzebne do wykonania modu:
- suwmiarka z głębokościomierzem,
- pobijak fi 6 mm; długość min. 80 mm.,
- lekki młotek.
1. Mierzymy suwmiarką jak głęboko znajduje się element regulacyjny
poniżej powierzchni obudowy zaworu - w standardzie pomiędzy 0,7 a 1,5 mm.
2. Przykładając pobijak (w miarę prostopadle) uderzamy w niego LEKKO
młotkiem (da się wyczuć moment przesunięcia).
3. Wykonujemy ponowny pomiar głębokościomierzem suwmiarki, jak głęboko
wbiliśmy trzpień - proponuje kroki nie większe niż 0,2 mm.
4. Do wozu i test na czarnym. Odczuwalna różnica zaczyna się powyżej
2500 rpm.
5. Jeżeli nic się nie zmieniło - można wbić zaworek o kolejne 0,2 mm.
6. Głośna praca silnika (klekotanie spowodowane zbyt wczesnym
wtryskiem)w zakresie 2000 - 4000 rpm oznacza, że już dosyć
modyfikacjom.
Polecam dokładnie wsłuchiwać się w dźwięk motoru i zaprzestać
"stuku-puku" przy lekko słyszalnej, twardej pracy powyżej 2000
obrotów, bo zaworek nie jest wieczny i powroty do nastawień
fabrycznych są możliwe tylko parokrotnie.
Wyniki na poprzedniej pompie bez LDA :
Przed wbijaniem zaworka (outkat, dawka na +, out-zawór bezpieczeństwa)
- lepszy but, ale ze wzrostem ciśnienia do ponad 1,6 bara.
Po wbiciu zaworka o 1,5 mm (mocno przesadziłem !!!):
- maksymalne ciśnienie turbinki spadło poniżej 1,1 bara,
- osłabło (zanikło) dymienie powyżej 2000 rpm,
- kopniaka, jakiego dostał powyżej 3500, mógłby pozazdrościć niejeden
TDI 130 KM.