Wymiana gumek zaworowych na zaworach VW.
: pn sty 31, 2011 11:39
Na zimnym silniku wykrecamy swiece zaplonowe, gdyz glowica jest zimna i jest bardzo male prawdopodobienstwo, ze wykrecimy je z gwintem (warto pamietac, z ktorego cylindra byla � chyba, ze beda nowe swiece zakladane). Podnosimy samochod na lewarku od strony silnika (czyli tam gdzie sa paski od pompy i alternatora). sciagamy oslone blotna (przykrecona jest na dwie srubki 8mm). Z gory silnika sciagamy oslone od rozrzadu (zapieta na dwa zatrzaski i delikatnie do gory). Krecac kluczem 19 mm obracamy rozrzadem tak aby pierwszy cylinder byl w fazie pracy ( spalanie GMP) do tego sluza znaki na gornym kole pasowym od rozrzadu.
Aby byc calkowicie pewnym patrzymy na kabel od pierwszego cylindra gdzie wchodzi do kopulki � sciagajac kopulke sprawdzamy czy palec rozdzielacza jest nakierowany na gniazdo z kablem (wtedy mamy zupelna pewnosc, ze jest ok.). sciagamy paski klinowe (wiadomo jak), z dolu odkrecamy kolo pasowe przykrecone jest na cztery sruby imbusowe (warto te sruby przed odkreceniem postukac mlotkiem) sciagamy kolo pasowe (w zaleznosci od modelu silnika moga byc dwa lub jedno kolo). Z dolu odkrecamy dwie sruby oslony rozrzadu: jedna jest na klucz 10mm a druga imbusowa. Od gory odkrecamy rowniez dwie sruby jedna 13 mm a druga 10 mm, sciagamy cala oslone rozrzadu. Teraz odznaczamy pasek rozrzadu najlepiej biala farba. Ja robie to w ten sposob, ze zab z kola jest w srodku a dwa zeby z paska sa na zewnatrz rys.
to samo robimy na kole posrednim. Czekamy az farba przeschnie. W ten sposob nie przestawimy rozrzadu, bo zab musi byc w srodku odznaczenia paska (zaznaczasz dwa zeby na pasku i jeden na kole (U?U)). Luzujemy rolke naciagu paska klucz 15mm odsuwamy pasek i sciagamy go. Odkrecamy sruby z dekla gornego klucz 10mm sciagamy ja pamietajac o odlaczeniu odpowietrznika z dekla (gumowa rura). Odkrecamy lozyska walka rozrzadu klucz 13 mm (odznaczajac je by potem wrocily na swoje miejsce - najlepiej markerem). Wyciagamy walek rozrzadu. Wyciagamy kieliszki zaworow pamietajac o tym by wrocily na swoje miejsce. Teraz bierzemy mocny, ale nie twardy sznurek (najlepiej plecionka) i wkladamy go przez otwor swiecy do cylindra (wkladamy go tyle by uzupelnic caly cylinder i zostawiamy koniec by go potem wyciagnac) potem wbijamy 4 bieg i pchamy auto by sznurek docisnal zawory i dopychal je podczas sciagania zabezpieczen trzonkow. Do przycisniecia sprezyn najlepiej uzyc specjalnego sciagacza, ale skad go wziac � ja zrobilem go z klucza 13mm plaskie oczko koncowke wygialem o 90° i do dziela � do sciagniecia zabezpieczen przyda sie ktos drugi. Przyciskajac sprezyne w dol wyciagamy zabezpieczenia przy pomocy pesety lub ja robilem to magnesem neodymowym ( sa dwie polowki) wyciagamy miseczke dwie sprezynki i mamy dojscie do uszczelniacza. Przy pomocy cienkich kombinerek do sciagania zabezpieczen segera wyciagamy gumke ( najlepsze sa zakrzywione o 90° i zazwyczaj kazdy je ma). Teraz bierzemy nowa gumke smarujemy olejem i wciskamy je na prowadnice zaworu (bardzo pomocny jest klucz nasadowy 12mm, pasuje on na wymiar metalowego kolnierza gumki). Po czym zakladamy sprezynki miske i zabezpieczamy ja � robimy to z drugim zaworem. Po skonczonej wymianie pchamy auto by zluzowac sznurek i wyciagamy go. Czynnosc powtarzamy na kazdym baniaku. Poczym wszystko wkladamy na swoje miejsce oraz rozrzad zeby trafil na swoje miejsce. Pasek ma byc tak naciagniety by w najdluzszym miejscu dal sie obrocic o 90°. A co do walka rozrzadu to warto jeszcze wymienic uszczelniacz przy kole koszt ok. 10 zl, co do gumek to proponuje Goetze lub Victor Reinz koszt 16 zl za komplet, a gdyby was pytali jaki rozmiar gumek na zawor to 8mm, a uszczelka pod dekiel 6mm chodzi o otwory na srubki .
Aby byc calkowicie pewnym patrzymy na kabel od pierwszego cylindra gdzie wchodzi do kopulki � sciagajac kopulke sprawdzamy czy palec rozdzielacza jest nakierowany na gniazdo z kablem (wtedy mamy zupelna pewnosc, ze jest ok.). sciagamy paski klinowe (wiadomo jak), z dolu odkrecamy kolo pasowe przykrecone jest na cztery sruby imbusowe (warto te sruby przed odkreceniem postukac mlotkiem) sciagamy kolo pasowe (w zaleznosci od modelu silnika moga byc dwa lub jedno kolo). Z dolu odkrecamy dwie sruby oslony rozrzadu: jedna jest na klucz 10mm a druga imbusowa. Od gory odkrecamy rowniez dwie sruby jedna 13 mm a druga 10 mm, sciagamy cala oslone rozrzadu. Teraz odznaczamy pasek rozrzadu najlepiej biala farba. Ja robie to w ten sposob, ze zab z kola jest w srodku a dwa zeby z paska sa na zewnatrz rys.
to samo robimy na kole posrednim. Czekamy az farba przeschnie. W ten sposob nie przestawimy rozrzadu, bo zab musi byc w srodku odznaczenia paska (zaznaczasz dwa zeby na pasku i jeden na kole (U?U)). Luzujemy rolke naciagu paska klucz 15mm odsuwamy pasek i sciagamy go. Odkrecamy sruby z dekla gornego klucz 10mm sciagamy ja pamietajac o odlaczeniu odpowietrznika z dekla (gumowa rura). Odkrecamy lozyska walka rozrzadu klucz 13 mm (odznaczajac je by potem wrocily na swoje miejsce - najlepiej markerem). Wyciagamy walek rozrzadu. Wyciagamy kieliszki zaworow pamietajac o tym by wrocily na swoje miejsce. Teraz bierzemy mocny, ale nie twardy sznurek (najlepiej plecionka) i wkladamy go przez otwor swiecy do cylindra (wkladamy go tyle by uzupelnic caly cylinder i zostawiamy koniec by go potem wyciagnac) potem wbijamy 4 bieg i pchamy auto by sznurek docisnal zawory i dopychal je podczas sciagania zabezpieczen trzonkow. Do przycisniecia sprezyn najlepiej uzyc specjalnego sciagacza, ale skad go wziac � ja zrobilem go z klucza 13mm plaskie oczko koncowke wygialem o 90° i do dziela � do sciagniecia zabezpieczen przyda sie ktos drugi. Przyciskajac sprezyne w dol wyciagamy zabezpieczenia przy pomocy pesety lub ja robilem to magnesem neodymowym ( sa dwie polowki) wyciagamy miseczke dwie sprezynki i mamy dojscie do uszczelniacza. Przy pomocy cienkich kombinerek do sciagania zabezpieczen segera wyciagamy gumke ( najlepsze sa zakrzywione o 90° i zazwyczaj kazdy je ma). Teraz bierzemy nowa gumke smarujemy olejem i wciskamy je na prowadnice zaworu (bardzo pomocny jest klucz nasadowy 12mm, pasuje on na wymiar metalowego kolnierza gumki). Po czym zakladamy sprezynki miske i zabezpieczamy ja � robimy to z drugim zaworem. Po skonczonej wymianie pchamy auto by zluzowac sznurek i wyciagamy go. Czynnosc powtarzamy na kazdym baniaku. Poczym wszystko wkladamy na swoje miejsce oraz rozrzad zeby trafil na swoje miejsce. Pasek ma byc tak naciagniety by w najdluzszym miejscu dal sie obrocic o 90°. A co do walka rozrzadu to warto jeszcze wymienic uszczelniacz przy kole koszt ok. 10 zl, co do gumek to proponuje Goetze lub Victor Reinz koszt 16 zl za komplet, a gdyby was pytali jaki rozmiar gumek na zawor to 8mm, a uszczelka pod dekiel 6mm chodzi o otwory na srubki .