[MK2] krok po kroku swap MK2 1.3 NZ -> 1.8 RP
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
[MK2] krok po kroku swap MK2 1.3 NZ -> 1.8 RP
Witam! Pare tygodni temu zrobiłem swap silnika 1.3 na pewłnym wtrysku na 1.8 RP. Zanim się tego podjąłem obawiałem się wielu rzeczy i nie do końca zdawałem sobie sprawę z tego jak taki SWAP wygląda w praktyce. Szukałem opisu co i jak robić lecz nie znalazłem nic sensownego. Postanowiłem przetrzeć ścieżkę tym którzy chcieliby a nie wiedzą co i jak. Mam nadzieję że komuś przyda się ten opis.
edit:
doszły nowe informacje:
według moich informacji po '90r nastąpiła zmiana w elektryce. Jeśli mamy biorcę sprzed '90r łatwiej będzie zrobić swap jeśli dawca będzie również sprzed '90r i w drugą stronę biorca po '90r to i dawca po '90r. Różnica polega na tym że przed '90r do skrzynki bezpieczników szła 1 duża kostka od wiązki z tyłu (pompa paliwa lampy itp.) po 90r jest kilka mniejszych wtyczek. Na szczęście liczba przewodów, ich kolory i oznaczenia się nie zmieniły, wystarczy przelutować kostki i dalej jest ok.
I. Co potrzebujemy:
1. silnik z łapami (poduszki pasują ale są o mniejszej wytrzymałości)
2. skrzynia biegów,
3. sprzęgło i zamach,
4. pół osie,
5. przeguby (te w 1.8 są mocniejsze, grubsze ale od biedy podejdą stare),
6. kompletny układ wydechowy (większa średnica),
7. komputer,
8. kompletna wiązka elektryczna (w zasadzie to są dwie połączone jednym kabelkiem),
8.a. jeśli dawca i biorca różnią się rocznikami jak opisałem we wstępie należy zdobyć puszkę bezpieczników i kostki do niej idące wraz z wystającymi, kilku centymetrowymi, przewodami.
9. chłodnica + węże,
10. obudowa filtra powietrza,
11. blacha termoizolacyjna na ścianę grodziową za kolektorem (1.3 ma kolektor z przodu 1.8 z tyłu),
12. przewody paliwowe ( krótkie fragmenty ok. 30-40cm, mają inne zakończenie),
13. przewod WN mogą zostać od 1.3 tak samo kopułka ale palec już jest inny,
14. linki sprzęgła, prędkościomierza i gazu,
15. drążek zmiany biegów (dłuższy jest o ok. 5-10cm) + cały "mechanizm" zmiany biegów (małe popychacze plastikowe itp. montowane przy skrzyni),
16. puszka bezpieczników pozostaje stara.
17. pompa paliwa jest jedna w baku i druga w takiej puszce, z tym nic nie trzeba robić zostaje stare.
Ja kupiłem dawce w fatalnym stanie wizualnym ale bardzo dobrym mechanicznym za 1200zł. Całość wyszła 1300zł ale 500zł jest do odzyskania bo mam dawce na części czyli w sumie swap wyniesie 800zł i taki jest rzeczywisty koszt, a przy okazji doszło wspomaganie. Osobiście uważam że jest to najlepsze wyjście bo w innym przypadku cena będzie znacznie wyższa i będzie więcej problemów z dokupieniem drobnych gratów.
II. demontaż:
W nawiasach umieściłem ilość śrub i rozmiar klucza.
1. odkręcić atrapę grila (2x śrubka na krzyżakowy śrubokręt)
2. odłączyć lampy
3. zdemontować chłodnice (2x śruba klucz 10)
4. odkręcić śruby mocujące wzmocnienie przednie (9x śruba klucz 13)
5. odkręcić zderzak (śruby w podłużnicach od spodu) (4x 17 lub 19?)
6. poluzować nakrętki przegubów (2x 30)
7. zdjąć koło prawe lub lewe
8. odkręcić amortyzator od zwrotnicy (2x 19)
9. wyciągnąć półoś z przegubem ze zwrotnicy
10. z kanału bądź na długiej (50cm) przedłużce odkręcić śruby przegubu wewnętrznego (6x klucz typu spline ok 6mm cena około 10zł, wygląda jak torx 12 kątny),
11. skręcić zwrotnice, nie dokręcać do końca tylko tak żeby można było założyć koło,
12. powtórzyć czynność z drugiej strony,
13. odkręcić wydech i zdemontować, najlepiej cały od razu,
14. odczepić wszystkie kable, linki i przewody od silnika,
15. podwiesić silnik z przodu np.: za kolektor wydechowy kładąc deske na podłużnicach
16. odkręcić poduszki silnika (3x 13 + 1x17 + 1x13?)
17. odkręcić belkę przednią (2x 17 lub 19?)
18. wyciągnąć silnik razem ze skrzynią na jakimś niskim wózku lub wyciągarką do góry
19. wyciągnąć komputer oraz dwie wiązki elektryczne, tą z wtyczkami do czujników i tą z wtyczką do silnika wycieraczek,
20. wyjąć końcowe fragmenty przewodów paliwowych,
21. wyjąć linki: sprzęgła, gazu i prędkościomierza,
22. wyjąć mechanizm zmiany biegów
III. montaż:
Tu generalnie jest lepiej bo jak już coś się rozkręci to skręcając wie się co w którym miejscu się znajduje i robi się to niemal intuicyjnie.
1. zamontować wiązki elektryczne,
2. zamontować komputer
3. zamontować osłonę termiczną
4. zamontować mechanizm zmiany biegów
5. zamontować końcowe fragmenty przewodów paliwowych,
6. wsunąć silnik razem ze skrzynią na poduszki
7. zamontować belkę przednią z poduszką
8. przykręcić silnik do poduszek
9. wyregulować mechanizm zmiany biegów (później jest prze...ne)
10. zamontować półosie w odwrotnej kolejności jak w pkt. II 7. - 10.
11. zamontować wydech,
12. założyć pas przedni
13. założyć zderzak
uwagi:
Z kablami jest tak że niemal każda wtyczka jest inna i nawet jeśli są 2 takie same to znajdują się w różnych miejscach wiązki i nie da się ich pomylić. Warto zapisywać sobie wtyczki i kolory kabli do nich idące na kartce, może się to później przydać szczególnie w przypadku cewki i kabelków od masy. Wiązki się nie tnie może się przydać jeśli nie będziemy pewni podłączenia wtyczek w nowym silniku (są bardzo podobne).
IV zawieszenie i hamulce
Hamulce:
1.8 ma tarcze hamulcowe z przodu wentylowane w przeciwieństwie do 1.3 Ja je zmieniłem bo uznałem że przy szybkiej jeździe ma to znaczenie, ale jesli ktoś nie planuje szybko jeździć to nie ma sensu ich ruszać.
Aby zrobić swap hamulców najlepiej kupić od razu całe zwrotnice i je przełożyć, niewiele roboty z tym jest. Podpowiem z własnego doświadczenia że dobrze jest od razu zaopatrzyć się w nowe przewody hamulcowe gumowe i metalowe (na obie strony komplet około 90zł) bo stare przeważnie nie dają się odkręcić.
Stabilizator:
1.8 posiada stabilizator 1.3 nie. Jest to długi pręt idący od jednego do drugiego wahacza zwiększający sztywność zawieszenia przedniego. można dołożyć do oryginalnych wahaczy bez problemu, trzeba tylko kupić komplet nowych gumek bo stare niemal zawsze są zniszczone.
Amortyzatory i sprężyny:
Ja zostawiłem od 1.3 bo były prawie nowe. efekt jest taki że przód siedzi 1-2cm niżej, nie czuję różnicy w prowadzeniu między tymi a ori od 1.8.
Z racji tego że swap robiłem kilka tygodni temu o niektórych drobnych rzeczach mogłem zapomnieć lub są dla mnie na tyle oczywiste że ich nie zamieściłem. Jeśli coś jest istotne a nie ma tu tego oraz coś jest nie jasne to zwróćcie mi uwagę.
Nie trzeba mieć specjalnych narzędzi, przyda się na pewno dobra grzechotka, zestaw kluczy nasadowych i przedłużka do odkręcania opornych śrub.
zdjęć nie robiłem bo nie miałem za bardzo czasu. Ale w razie czego służę pomocą.
Pozdrawiam, Lewciki01
edit:
doszły nowe informacje:
według moich informacji po '90r nastąpiła zmiana w elektryce. Jeśli mamy biorcę sprzed '90r łatwiej będzie zrobić swap jeśli dawca będzie również sprzed '90r i w drugą stronę biorca po '90r to i dawca po '90r. Różnica polega na tym że przed '90r do skrzynki bezpieczników szła 1 duża kostka od wiązki z tyłu (pompa paliwa lampy itp.) po 90r jest kilka mniejszych wtyczek. Na szczęście liczba przewodów, ich kolory i oznaczenia się nie zmieniły, wystarczy przelutować kostki i dalej jest ok.
I. Co potrzebujemy:
1. silnik z łapami (poduszki pasują ale są o mniejszej wytrzymałości)
2. skrzynia biegów,
3. sprzęgło i zamach,
4. pół osie,
5. przeguby (te w 1.8 są mocniejsze, grubsze ale od biedy podejdą stare),
6. kompletny układ wydechowy (większa średnica),
7. komputer,
8. kompletna wiązka elektryczna (w zasadzie to są dwie połączone jednym kabelkiem),
8.a. jeśli dawca i biorca różnią się rocznikami jak opisałem we wstępie należy zdobyć puszkę bezpieczników i kostki do niej idące wraz z wystającymi, kilku centymetrowymi, przewodami.
9. chłodnica + węże,
10. obudowa filtra powietrza,
11. blacha termoizolacyjna na ścianę grodziową za kolektorem (1.3 ma kolektor z przodu 1.8 z tyłu),
12. przewody paliwowe ( krótkie fragmenty ok. 30-40cm, mają inne zakończenie),
13. przewod WN mogą zostać od 1.3 tak samo kopułka ale palec już jest inny,
14. linki sprzęgła, prędkościomierza i gazu,
15. drążek zmiany biegów (dłuższy jest o ok. 5-10cm) + cały "mechanizm" zmiany biegów (małe popychacze plastikowe itp. montowane przy skrzyni),
16. puszka bezpieczników pozostaje stara.
17. pompa paliwa jest jedna w baku i druga w takiej puszce, z tym nic nie trzeba robić zostaje stare.
Ja kupiłem dawce w fatalnym stanie wizualnym ale bardzo dobrym mechanicznym za 1200zł. Całość wyszła 1300zł ale 500zł jest do odzyskania bo mam dawce na części czyli w sumie swap wyniesie 800zł i taki jest rzeczywisty koszt, a przy okazji doszło wspomaganie. Osobiście uważam że jest to najlepsze wyjście bo w innym przypadku cena będzie znacznie wyższa i będzie więcej problemów z dokupieniem drobnych gratów.
II. demontaż:
W nawiasach umieściłem ilość śrub i rozmiar klucza.
1. odkręcić atrapę grila (2x śrubka na krzyżakowy śrubokręt)
2. odłączyć lampy
3. zdemontować chłodnice (2x śruba klucz 10)
4. odkręcić śruby mocujące wzmocnienie przednie (9x śruba klucz 13)
5. odkręcić zderzak (śruby w podłużnicach od spodu) (4x 17 lub 19?)
6. poluzować nakrętki przegubów (2x 30)
7. zdjąć koło prawe lub lewe
8. odkręcić amortyzator od zwrotnicy (2x 19)
9. wyciągnąć półoś z przegubem ze zwrotnicy
10. z kanału bądź na długiej (50cm) przedłużce odkręcić śruby przegubu wewnętrznego (6x klucz typu spline ok 6mm cena około 10zł, wygląda jak torx 12 kątny),
11. skręcić zwrotnice, nie dokręcać do końca tylko tak żeby można było założyć koło,
12. powtórzyć czynność z drugiej strony,
13. odkręcić wydech i zdemontować, najlepiej cały od razu,
14. odczepić wszystkie kable, linki i przewody od silnika,
15. podwiesić silnik z przodu np.: za kolektor wydechowy kładąc deske na podłużnicach
16. odkręcić poduszki silnika (3x 13 + 1x17 + 1x13?)
17. odkręcić belkę przednią (2x 17 lub 19?)
18. wyciągnąć silnik razem ze skrzynią na jakimś niskim wózku lub wyciągarką do góry
19. wyciągnąć komputer oraz dwie wiązki elektryczne, tą z wtyczkami do czujników i tą z wtyczką do silnika wycieraczek,
20. wyjąć końcowe fragmenty przewodów paliwowych,
21. wyjąć linki: sprzęgła, gazu i prędkościomierza,
22. wyjąć mechanizm zmiany biegów
III. montaż:
Tu generalnie jest lepiej bo jak już coś się rozkręci to skręcając wie się co w którym miejscu się znajduje i robi się to niemal intuicyjnie.
1. zamontować wiązki elektryczne,
2. zamontować komputer
3. zamontować osłonę termiczną
4. zamontować mechanizm zmiany biegów
5. zamontować końcowe fragmenty przewodów paliwowych,
6. wsunąć silnik razem ze skrzynią na poduszki
7. zamontować belkę przednią z poduszką
8. przykręcić silnik do poduszek
9. wyregulować mechanizm zmiany biegów (później jest prze...ne)
10. zamontować półosie w odwrotnej kolejności jak w pkt. II 7. - 10.
11. zamontować wydech,
12. założyć pas przedni
13. założyć zderzak
uwagi:
Z kablami jest tak że niemal każda wtyczka jest inna i nawet jeśli są 2 takie same to znajdują się w różnych miejscach wiązki i nie da się ich pomylić. Warto zapisywać sobie wtyczki i kolory kabli do nich idące na kartce, może się to później przydać szczególnie w przypadku cewki i kabelków od masy. Wiązki się nie tnie może się przydać jeśli nie będziemy pewni podłączenia wtyczek w nowym silniku (są bardzo podobne).
IV zawieszenie i hamulce
Hamulce:
1.8 ma tarcze hamulcowe z przodu wentylowane w przeciwieństwie do 1.3 Ja je zmieniłem bo uznałem że przy szybkiej jeździe ma to znaczenie, ale jesli ktoś nie planuje szybko jeździć to nie ma sensu ich ruszać.
Aby zrobić swap hamulców najlepiej kupić od razu całe zwrotnice i je przełożyć, niewiele roboty z tym jest. Podpowiem z własnego doświadczenia że dobrze jest od razu zaopatrzyć się w nowe przewody hamulcowe gumowe i metalowe (na obie strony komplet około 90zł) bo stare przeważnie nie dają się odkręcić.
Stabilizator:
1.8 posiada stabilizator 1.3 nie. Jest to długi pręt idący od jednego do drugiego wahacza zwiększający sztywność zawieszenia przedniego. można dołożyć do oryginalnych wahaczy bez problemu, trzeba tylko kupić komplet nowych gumek bo stare niemal zawsze są zniszczone.
Amortyzatory i sprężyny:
Ja zostawiłem od 1.3 bo były prawie nowe. efekt jest taki że przód siedzi 1-2cm niżej, nie czuję różnicy w prowadzeniu między tymi a ori od 1.8.
Z racji tego że swap robiłem kilka tygodni temu o niektórych drobnych rzeczach mogłem zapomnieć lub są dla mnie na tyle oczywiste że ich nie zamieściłem. Jeśli coś jest istotne a nie ma tu tego oraz coś jest nie jasne to zwróćcie mi uwagę.
Nie trzeba mieć specjalnych narzędzi, przyda się na pewno dobra grzechotka, zestaw kluczy nasadowych i przedłużka do odkręcania opornych śrub.
zdjęć nie robiłem bo nie miałem za bardzo czasu. Ale w razie czego służę pomocą.
Pozdrawiam, Lewciki01
Ostatnio zmieniony wt lut 23, 2010 15:06 przez Lewicki01, łącznie zmieniany 6 razy.
-
- V.I.P.
- Posty: 2361
- Rejestracja: czw paź 14, 2004 14:41
- Lokalizacja: Bydgoszcz, ewentualnie Olsztyn
- Kontakt:
Bardzo ładny post. Oby więcej tutaj takich się znajdowało. Moje uznanie za spisanie wszystkiego do kupy.
No i rozmiary kluczy się nie zgadzają. Może lepiej je usunąć jeśli nie jesteś ich pewny? Półosie odkręcamy zawsze kluczem 30 (to jest to co rzuciło mi sie w oczy jako pierwsze). W pasie przednim, zwrotnicach itd też widzę parę błedów. Acha i ten torx o ktorym piszesz to jest klucz typu spline.
No i rozmiary kluczy się nie zgadzają. Może lepiej je usunąć jeśli nie jesteś ich pewny? Półosie odkręcamy zawsze kluczem 30 (to jest to co rzuciło mi sie w oczy jako pierwsze). W pasie przednim, zwrotnicach itd też widzę parę błedów. Acha i ten torx o ktorym piszesz to jest klucz typu spline.
Ostatnio zmieniony pt sty 22, 2010 11:30 przez bugalon, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Bugalon
Mk2 syncro 1.8 16V T - GT2871R - składa sie :)
Mk3 Variant TDI 1.9 AFN na pokladzie
Bugalon
Mk2 syncro 1.8 16V T - GT2871R - składa sie :)
Mk3 Variant TDI 1.9 AFN na pokladzie
dzięki za uwagi, już poprawione! ale co z tymi zwortnicami nie tak? tam na 100% są śruby na klucz 19, wiem bo się z nimi najwięcej razy męczyłem.
Ostatnio zmieniony pt sty 22, 2010 15:21 przez Lewicki01, łącznie zmieniany 1 raz.
- tomekh_1990
- Ma gadane
- Posty: 168
- Rejestracja: pn lut 23, 2009 23:59
- Lokalizacja: Konin/Poznań
już 2 osoby zrobiły swap dzięki temu opisowi, to wiem na pewno bo dzwonili do mnie,tomekh_1990 pisze: Doskonale, myślę, że wielu ludziom dużo pomożesz tym opisem... Miło, że chcesz pomagać innym, o to chodzi, nabyłeś wiedzę i się nią dzielisz!
jeśli ktoś planuje zrobić swap niech pisze na PW to podam nr. tel do mnie, z chęcią pomogę
[MK2] krok po kroku swap MK2 1.3 NZ -> 1.8 RP
dzięki za opis przyda się na pewno
wszystko dobrze po kolei opisane, jak nadejdzie czas swapa poproszę o nr. tel do Ciebie.
wszystko dobrze po kolei opisane, jak nadejdzie czas swapa poproszę o nr. tel do Ciebie.
VW - marka sama w sobie
Obecnie bez VAGa ale wracam do tematu nie bawem :)
Obecnie bez VAGa ale wracam do tematu nie bawem :)
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: ndz maja 13, 2012 20:48
- Lokalizacja: NL
[MK2] krok po kroku swap MK2 1.3 NZ -> 1.8 RP
witam
a jak by to wygladalo w druga strone 1.8->1.3? ( moj 1.8 to smok i pali 10/100)
a jak by to wygladalo w druga strone 1.8->1.3? ( moj 1.8 to smok i pali 10/100)
[MK2] krok po kroku swap MK2 1.3 NZ -> 1.8 RP
Witam
Zabieram sie za takiego swapa , szczerze mówiąc troszkę sie boje niby bd robił to z mechanikiem który robił podobne przekładki ale jednak
A wiec tak
posiadam Golfa 2 z 87 roku ale w bardzo dobrym stanie z silnikiem 1.3 na jedno punkcie , tak jakby dostalem silnik 1.8 na pełnym wtrysku z 3 z roku 94
mam skrzynie , półosie i cała mase innych czesci
Czy moze coś mi doradzacie co zostawić co warto nowego wstawic , jakie czesci
Z góry dzięki
Zabieram sie za takiego swapa , szczerze mówiąc troszkę sie boje niby bd robił to z mechanikiem który robił podobne przekładki ale jednak
A wiec tak
posiadam Golfa 2 z 87 roku ale w bardzo dobrym stanie z silnikiem 1.3 na jedno punkcie , tak jakby dostalem silnik 1.8 na pełnym wtrysku z 3 z roku 94
mam skrzynie , półosie i cała mase innych czesci
Czy moze coś mi doradzacie co zostawić co warto nowego wstawic , jakie czesci
Z góry dzięki
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 50 gości