INFORMACJE O FELGACH I OPONACH
INFORMACJE O FELGACH I OPONACH
FELGI
Szerokość - mierzona między rantami felgi w miejscu gdzie zostaje założona opona, zazwyczaj podawana w calach.
Wysokość - największa średnica felgi mierzona w miejscu oparcia stopki opony. Zazwyczaj podawana w calach.
ET - Odległość pomiędzy geometrycznym środkiem felgi a płaszczyzną jej styku z piastą (w mm)
Rozstaw śrub - średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory. Mierzona między środkami przeciwległych otworów przy ich parzystej liczbie.
Średnica otworu centrującego - średnica otworu, który przychodzi na kołnierz piasty w samochodzie. Często, wstawiany w felgę jest plastikowy lub aluminiowy pierścień, który redukuje otwór centralny w feldze do potrzebnego nam rozmiaru w zależności od średnicy kołnierza wystającego z piasty.
Kupując felgę do naszego samochodu musimy być pewni, że dana felga z założoną przez nas oponą będzie do niego pasować w 100%, a najlepiej, żeby dany typ koła był dopuszczony przez producenta samochodu do montażu. Przede wszystkim kupiona przez nas felga musi mieć rozstaw śrub i średnice otworu centrującego (dalej zwanego zamkiem) idealnie pasujące do naszego samochodu. Na zamku nie może być żadnego luzu, nie może być też za ciasny. Jeżeli na oczyszczoną piastę w samochodzie nie możemy założyć koła, lub musimy je przytrzymywać w powietrzu, żeby móc przykręcić śruby, znaczy to, że bezwzględnie nie możemy tego koła założyć na samochód. Nie możemy powiększyć zamka w feldze przy pomocy pilnika lub założyć koła mimo luzu. Główne centrowanie koła na piaście odbywa się właśnie dzięki zamkowi w feldze. Cały ciężar samochodu, wszystkie siły ścinające są przenoszone przez kołnierz na piaście. Śruby mają za zadanie tylko docisnąć koło do piasty i wraz z siłą tarcia piasta-płaszczyzna mocowania felgi, przenosić napęd z piasty na koło. Założenie felgi, która nie jest scentrowana na zamku grozi zerwaniem śrub i odpadnięciem koła.
Drugim najważniejszym elementem jest rozstaw śrub. Otwory w piaście i w feldze muszą się idealnie pokrywać. Czasami zdarza się, że zakładana felga prawie pasuje, różnica w centryczności otworów jest minimalna i przykręcamy felgę. W tym momencie, ponieważ śruby są przez cały czas ściągane na ukos i przytrzymują felgę tylko jedną stroną stożka narażamy się na zerwanie szpilek i odpadnięcie koła. Przy niedużych różnicach w rozstawie śrub rozwiązaniem są śruby pływające, które 5/50 niwelują różnicę pomiędzy centrycznością otworów piasta-felga.
Trzecim ważnym elementem w doborze felg do samochodu jest ET*. Ten parametr mówi nam mówiąc krótko jak bardzo dana felga jest schowana w głąb nadkola bądź wysunięta na zewnątrz. Przymierzając felgę z oponą musimy sprawdzić, czy dane koło nie będzie nam obcierać o wahacze, elementy nadkola, część błotnika przy pełnym obciążeniu i podczas jazdy po nierównościach.
*[Offset felgi (ET)
Offset zwany również odsadzeniem jest odległością pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzną powierzchni montażowej. Offset może być dodatni lub ujemny i jest specyficzny dla konkretnego modelu felgi a nie samochodu, jak rozstaw. Oznacza to, że różne felgi montowane do tego samego auta mogą mieć różne offsety.]
Następną sprawą jest przetłoczenie felgi - kształt tarczy koła. Po założeniu na samochód, trzeba sprawdzić czy koło się swobodnie obraca i czy jest dosyć miejsca pomiędzy felgą a zaciskiem hamulcowym, żeby w przypadku, gdy założymy nowe tarcze i klocki hamulcowe wszystko będzie w porządku.
Jeżeli felga już pasuje musimy zwrócić uwagę na śruby lub nakrętki, jakimi ją przykręcimy do samochodu. Nie powinno się przykręcać felg aluminiowych śrubami czy nakrętkami od felg stalowych. Grozi to wyrobieniem otworów w feldze i po czasie odkręceniem się koła. Typów śrub i nakrętek jest bardzo dużo. Przykładowo zaczynając od grubości (samochody osobowe) mamy M10, M12 i M14, skok śruby 1,25; 1,5; 1/2UNF; 9/16 UNF, stożek, kula, stożek obrotowy lub z kołnierzem. Śruby muszą pasować do klucza, jaki wozimy w samochodzie 17, 19, 21. Po przejechaniu ok. 500km należy sprawdzić dokręcenie kół.
Rozstaw oznacza średnicę okręgu na jakim znajdują się śruby mocujące koło. Jeśli śrub jest parzysta liczba, np. 4, to łatwo tą średnicę zmierzyć. Jest nią odległość między środkami przeciwległych śrub.
OPONY
Info o oznaczeniach np DOT
http://www.opony.com.pl/artykul/oznacze ... nie/?id=82" onclick="window.open(this.href);return false;
Mając dobraną felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednią oponę. Główną zasadą jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć naszą starą oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należy sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, która mniej więcej możne określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Różnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm. Szerokość felgi w zależności od opon można znaleźć np. w ramce zamieszczonej poniżej.
Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V:
- 195 - szerokość opony w mm
- 65 - profil opony, Wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195
- R - opona radialna
- 15 - średnica osadzenia opony w calach
- 91 - indeks nośności (91-615kg)
- V - indeks prędkości (V-240km/h)
Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co może się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgnięcie się z felgi i samochód może się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic.
Letnia opona ma za zadanie zachować dobrą przyczepność do drogi i odprowadzić wodę znajdującą się pod nią na zewnątrz, w stopniu, który umożliwi jej ciągły kontakt z podłożem. Opona jest dopuszczona do ruch, kiedy jej bieżnik nie będzie mniejszy od wskaźnika TWI. Wskaźnik ten, to zgrubienie przechodzące, co pewien czas w poprzek bieżnika opony. Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu umieszczenia wskaźnika. Gumowy garb ma wysokość 1,6mm i jeżeli bieżnik opony w którymś miejscu zrówna się ze wskaźnikiem, znaczy to, że oponę należy bezwzględnie wymienić. 1,6mm jest to już poziom krytyczny. Jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie powinniśmy wymieniać opony, kiedy bieżnik osiągnie 3-4mm, już od tej wartości skuteczność opon spada diametralnie przy odprowadzaniu wody. Opona zimowa musi zachować swoją elastyczność i miękkość w niskich temperaturach, na co pozwala jej inna niż w przypadku opon letnich mieszanka gumowa. Bieżnik opon zimowych jest głębszy i ma za zadanie odprowadzić wodę, błoto pośniegowe i śnieg, poza tym dzięki wielu nacięciom (lamelkom) jest ona w stanie oczyszczać swój bieżnik ze śniegu. Żeby opona zimowa spełniła swoje zadanie jej bieżnik nie może być niższy niż 4mm. Poniżej tej wartości opona nie nadaje się do eksploatacji zimą. Lamelki nie poruszają się podczas jazdy, opona się zapycha. Lepiej jest stosować na zimę opony węższe, szczególnie, jeżeli jeździmy po nieodśnieżonych odcinkach dróg. Jeżeli stosujemy węższą oponę, zmniejszamy obszar kontaktu opony z podłożem, przez co zwiększamy nacisk opony na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią. Dzięki temu opona skuteczniej się oczyszcza i zwiększa swoją przyczepność do podłoża. Stosowanie węższych opon ma sens tylko w przypadku opon szerokich np. od szerokości 175mm, nie ma sensu zakładanie węższych opon, jeśli jeździmy np. na 155.
Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kół)
- Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.
RÓŻNICE - TAŃSZE - DROŻSZE OPONY
Pierwsza rzecz. Opony droższe są dokładniej wykonane. To znaczy, że jeśli założymy na nową, prostą felgę oponę firmy Matador i Michelin, to mimo wyważenia prawdopodobieństwo, że jeżdżąc na tej pierwszej będziemy odczuwać drgania na kierownicy jest dużo wyższe niż w przypadku drugiej opony. Po drugie Wytrzymałość droższej opony jest większa i może w przypadku, gdy wjedziemy w otwartą studzienkę każda z opon ulegnie uszkodzeniu, to podczas normalnej eksploatacji po polskich drogach tańsza opona może nie wytrzymać zmęczeniowo i będzie trzeba ją wyrzucić jeszcze przy wysokim stanie bieżnika. Po trzecie droższa opona jest wykonana z lepszej jakości materiałów, ma lepiej dopracowany skład mieszanki, przez co ma ona lepszą przyczepność do podłoża. Oczywiście związki te nie są regułą i można często kupić dobrą oponę za niewielkie pieniądze, lub zapłacić dużo za oponę, która całkowicie nie spełnia naszych oczekiwań.
[ Dodano: Czw Sty 18, 2007 22:58 ]
JAK COS TO MOZNA PODWIESIC MAM NADZIEJE, ZE PRZYDA SIE
Szerokość - mierzona między rantami felgi w miejscu gdzie zostaje założona opona, zazwyczaj podawana w calach.
Wysokość - największa średnica felgi mierzona w miejscu oparcia stopki opony. Zazwyczaj podawana w calach.
ET - Odległość pomiędzy geometrycznym środkiem felgi a płaszczyzną jej styku z piastą (w mm)
Rozstaw śrub - średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory. Mierzona między środkami przeciwległych otworów przy ich parzystej liczbie.
Średnica otworu centrującego - średnica otworu, który przychodzi na kołnierz piasty w samochodzie. Często, wstawiany w felgę jest plastikowy lub aluminiowy pierścień, który redukuje otwór centralny w feldze do potrzebnego nam rozmiaru w zależności od średnicy kołnierza wystającego z piasty.
Kupując felgę do naszego samochodu musimy być pewni, że dana felga z założoną przez nas oponą będzie do niego pasować w 100%, a najlepiej, żeby dany typ koła był dopuszczony przez producenta samochodu do montażu. Przede wszystkim kupiona przez nas felga musi mieć rozstaw śrub i średnice otworu centrującego (dalej zwanego zamkiem) idealnie pasujące do naszego samochodu. Na zamku nie może być żadnego luzu, nie może być też za ciasny. Jeżeli na oczyszczoną piastę w samochodzie nie możemy założyć koła, lub musimy je przytrzymywać w powietrzu, żeby móc przykręcić śruby, znaczy to, że bezwzględnie nie możemy tego koła założyć na samochód. Nie możemy powiększyć zamka w feldze przy pomocy pilnika lub założyć koła mimo luzu. Główne centrowanie koła na piaście odbywa się właśnie dzięki zamkowi w feldze. Cały ciężar samochodu, wszystkie siły ścinające są przenoszone przez kołnierz na piaście. Śruby mają za zadanie tylko docisnąć koło do piasty i wraz z siłą tarcia piasta-płaszczyzna mocowania felgi, przenosić napęd z piasty na koło. Założenie felgi, która nie jest scentrowana na zamku grozi zerwaniem śrub i odpadnięciem koła.
Drugim najważniejszym elementem jest rozstaw śrub. Otwory w piaście i w feldze muszą się idealnie pokrywać. Czasami zdarza się, że zakładana felga prawie pasuje, różnica w centryczności otworów jest minimalna i przykręcamy felgę. W tym momencie, ponieważ śruby są przez cały czas ściągane na ukos i przytrzymują felgę tylko jedną stroną stożka narażamy się na zerwanie szpilek i odpadnięcie koła. Przy niedużych różnicach w rozstawie śrub rozwiązaniem są śruby pływające, które 5/50 niwelują różnicę pomiędzy centrycznością otworów piasta-felga.
Trzecim ważnym elementem w doborze felg do samochodu jest ET*. Ten parametr mówi nam mówiąc krótko jak bardzo dana felga jest schowana w głąb nadkola bądź wysunięta na zewnątrz. Przymierzając felgę z oponą musimy sprawdzić, czy dane koło nie będzie nam obcierać o wahacze, elementy nadkola, część błotnika przy pełnym obciążeniu i podczas jazdy po nierównościach.
*[Offset felgi (ET)
Offset zwany również odsadzeniem jest odległością pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzną powierzchni montażowej. Offset może być dodatni lub ujemny i jest specyficzny dla konkretnego modelu felgi a nie samochodu, jak rozstaw. Oznacza to, że różne felgi montowane do tego samego auta mogą mieć różne offsety.]
Następną sprawą jest przetłoczenie felgi - kształt tarczy koła. Po założeniu na samochód, trzeba sprawdzić czy koło się swobodnie obraca i czy jest dosyć miejsca pomiędzy felgą a zaciskiem hamulcowym, żeby w przypadku, gdy założymy nowe tarcze i klocki hamulcowe wszystko będzie w porządku.
Jeżeli felga już pasuje musimy zwrócić uwagę na śruby lub nakrętki, jakimi ją przykręcimy do samochodu. Nie powinno się przykręcać felg aluminiowych śrubami czy nakrętkami od felg stalowych. Grozi to wyrobieniem otworów w feldze i po czasie odkręceniem się koła. Typów śrub i nakrętek jest bardzo dużo. Przykładowo zaczynając od grubości (samochody osobowe) mamy M10, M12 i M14, skok śruby 1,25; 1,5; 1/2UNF; 9/16 UNF, stożek, kula, stożek obrotowy lub z kołnierzem. Śruby muszą pasować do klucza, jaki wozimy w samochodzie 17, 19, 21. Po przejechaniu ok. 500km należy sprawdzić dokręcenie kół.
Rozstaw oznacza średnicę okręgu na jakim znajdują się śruby mocujące koło. Jeśli śrub jest parzysta liczba, np. 4, to łatwo tą średnicę zmierzyć. Jest nią odległość między środkami przeciwległych śrub.
OPONY
Info o oznaczeniach np DOT
http://www.opony.com.pl/artykul/oznacze ... nie/?id=82" onclick="window.open(this.href);return false;
Mając dobraną felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednią oponę. Główną zasadą jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć naszą starą oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należy sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, która mniej więcej możne określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Różnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm. Szerokość felgi w zależności od opon można znaleźć np. w ramce zamieszczonej poniżej.
Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V:
- 195 - szerokość opony w mm
- 65 - profil opony, Wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195
- R - opona radialna
- 15 - średnica osadzenia opony w calach
- 91 - indeks nośności (91-615kg)
- V - indeks prędkości (V-240km/h)
Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co może się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgnięcie się z felgi i samochód może się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic.
Letnia opona ma za zadanie zachować dobrą przyczepność do drogi i odprowadzić wodę znajdującą się pod nią na zewnątrz, w stopniu, który umożliwi jej ciągły kontakt z podłożem. Opona jest dopuszczona do ruch, kiedy jej bieżnik nie będzie mniejszy od wskaźnika TWI. Wskaźnik ten, to zgrubienie przechodzące, co pewien czas w poprzek bieżnika opony. Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu umieszczenia wskaźnika. Gumowy garb ma wysokość 1,6mm i jeżeli bieżnik opony w którymś miejscu zrówna się ze wskaźnikiem, znaczy to, że oponę należy bezwzględnie wymienić. 1,6mm jest to już poziom krytyczny. Jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie powinniśmy wymieniać opony, kiedy bieżnik osiągnie 3-4mm, już od tej wartości skuteczność opon spada diametralnie przy odprowadzaniu wody. Opona zimowa musi zachować swoją elastyczność i miękkość w niskich temperaturach, na co pozwala jej inna niż w przypadku opon letnich mieszanka gumowa. Bieżnik opon zimowych jest głębszy i ma za zadanie odprowadzić wodę, błoto pośniegowe i śnieg, poza tym dzięki wielu nacięciom (lamelkom) jest ona w stanie oczyszczać swój bieżnik ze śniegu. Żeby opona zimowa spełniła swoje zadanie jej bieżnik nie może być niższy niż 4mm. Poniżej tej wartości opona nie nadaje się do eksploatacji zimą. Lamelki nie poruszają się podczas jazdy, opona się zapycha. Lepiej jest stosować na zimę opony węższe, szczególnie, jeżeli jeździmy po nieodśnieżonych odcinkach dróg. Jeżeli stosujemy węższą oponę, zmniejszamy obszar kontaktu opony z podłożem, przez co zwiększamy nacisk opony na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią. Dzięki temu opona skuteczniej się oczyszcza i zwiększa swoją przyczepność do podłoża. Stosowanie węższych opon ma sens tylko w przypadku opon szerokich np. od szerokości 175mm, nie ma sensu zakładanie węższych opon, jeśli jeździmy np. na 155.
Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kół)
- Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.
RÓŻNICE - TAŃSZE - DROŻSZE OPONY
Pierwsza rzecz. Opony droższe są dokładniej wykonane. To znaczy, że jeśli założymy na nową, prostą felgę oponę firmy Matador i Michelin, to mimo wyważenia prawdopodobieństwo, że jeżdżąc na tej pierwszej będziemy odczuwać drgania na kierownicy jest dużo wyższe niż w przypadku drugiej opony. Po drugie Wytrzymałość droższej opony jest większa i może w przypadku, gdy wjedziemy w otwartą studzienkę każda z opon ulegnie uszkodzeniu, to podczas normalnej eksploatacji po polskich drogach tańsza opona może nie wytrzymać zmęczeniowo i będzie trzeba ją wyrzucić jeszcze przy wysokim stanie bieżnika. Po trzecie droższa opona jest wykonana z lepszej jakości materiałów, ma lepiej dopracowany skład mieszanki, przez co ma ona lepszą przyczepność do podłoża. Oczywiście związki te nie są regułą i można często kupić dobrą oponę za niewielkie pieniądze, lub zapłacić dużo za oponę, która całkowicie nie spełnia naszych oczekiwań.
[ Dodano: Czw Sty 18, 2007 22:58 ]
JAK COS TO MOZNA PODWIESIC MAM NADZIEJE, ZE PRZYDA SIE
Ostatnio zmieniony czw cze 05, 2008 11:33 przez Wegiel, łącznie zmieniany 2 razy.
Był Golf III 1.8 G-STYLE ----------- Był Passat B5 1.8T AirRide ----------- Jest Audi typ43
Znalazłem coś ciekawego
Felgi samochodowe : il. śrub + rozstaw oraz rozmiar otworu centrującego
4x98, otwór 58 - Fiat,Lancia,Alfa(155 i nowsze),Seat (do 1991)
4x98, otwór 59 - Alfa(1973-92),Łada,Aleko,Skoda (do 1993),Trabant 1.0
4x100, otwór 52 - Volvo 340-480
4x100, otwór 54 - Toyota Corolla i mniejsze,Mazda (bez 121 po 1996),Suzuki Baleno i Wagon,Daihatsu Sirion
4x100, otwór 56 - Honda Civic i pochodne(w tym Rover 200/400),starsze Daihatsu, Kia Shuma/Sephia,małe Mitsubishi(w tym Proton)
4x100, otwór 57 - Opel,Volkswagen(do 1996),Daewoo(bez Matiza i Leganzy),Audi80(do 1990),BMW3(do 1991),Seat,Trabant i Skoda(oparte na VW)
4x100, otwór 59 - małe Nissany,Subaru Justy do 1996
4x100, otwór 60 - Renault
4x108, otwór 57 - Audi 80/90(od 1991 do 1995)
4x108, otwór 63 - Ford(w tym Scorpio GGR i Cougar), Mazda 121 po 1996
4x108, otwór 65 - Citroen,Peugeot,Volvo 850 GLT
4x114, otwór 60 - Kia Pride,Suzuki Swift,Maruti,Justy (po 1996)
4x114, otwór 64 - Honda Accord,Legend i pochodne Rover 600/800)
4x114, otwór 66 - Nissan Primera,Bluebird,200ZX,Prairie
4x114, otwór 67 - Hyundai,Kia Clarus,Mitsubishi Galant i pokrewne,Volvo S40
4x114, otwór 69 - Daewoo Matiz
4x130, otwór ?? - VW 1200/1300/1500/1600,Skoda MB/S100/S120
4x140, otwór ?? - Peugeot 504,505,Renault Traffic,Subaru Leone
4x160, otwór ?? - Trabant 600,601, Wartburg
4x190, bez otworu - Fiat 500 i 126
5x98, otwór 58 - Alfa(bez 166),Lancia Thema,Fiat Ulysse/Peugeot 806 itp.
5x100, otwór 54 - Toyota Avensis,Celica 4WD itp.
5x100, otwór 56 - Rover 75,Subaru Legacy,Impreza itd.
5x100, otwór 57 - VW z motorem VR6 do 1997,od 1997 wszystkie poprzeczne(także Audi A3,Skoda i Seat),Chrysler Neon,Stratus, itd.
5x108, otwór 58 - Lancia Kappa,Alfa 166,Peugeot 807/Ulysse II itp.
5x108, otwór 60 - Renault V6
5x108, otwór 63 - Ford Windstar
5x108, otwór 65 - Volvo 240/260,740/780,940/960,S60/70/80,Peugeot 605,Citroen XM
5x110, otwór 65 - Opel Omega,Zafira,Vectra,Calibra V6 i nowe Saaby
5x112, otwór 57 - VW T2,T3,T4,Sharan itp.,Passat od 1997,Audi 100/200,A4,A6,A8
5x112, otwór 63 - Ford Granada,Scorpio 1
5x112, otwór 67 - Mercedes (bez modeli G i Sprintera)
5x114, otwór 57 - Daewoo Leganza
5x114, otwór 60 - Toyota Camry,MR2,Lexus,RAV4,Mazda RX7,626 i Ford Probe T22,
5x114, otwór 64 - Honda CRV,HRV,Prelude,Legend,Integra, Landrover Freelander
5x114, otwór 66 - Nissan Maxima,200SX,300ZX,Serena,Vanette (niektóre roczniki)
5x114, otwór 67 - Mazda 626,MX6,RX7,Xedos,929,MPV(niektóre),Ford Probe ECP, Daihatsu Terios,Kia Carnival,Mitsubishi Sigma,Eclipse,Hyundai H1
5x114, otwór 70 - Ford Explorer
5x114, otwór 72 - Voyager,Jeep Wrangler,Cherokee(bez WJ)
5x114, otwór 73 - Mazda MPV,Nissan Vanette(niektóre),Toyota Previa
5x115, otwór 70 - Opel Sintra,Pontiac Trans Sport itp.
5x118, otwór 71 - Fiat Ducato 1,PSA Jumper/Boxer
5x120, otwór 73 - (od 1992)BMW 3,5,7,8,X5,RangeRover LP,
5x120, otwór 74 - BMW 5,6,7(starsze modele, "rekinowate")
5x121, otwór 70 - Chevrolet Blazer S10 itd.
5x121, otwór 74 - Jaguar XJS,XJ do 2000 r.)
5x127, otwór 72 - Jeep Grand Cherokee WJ
5x130, otwór 72 - Porsche 911,928,930,933,944,968,993
5x130, otwór 78 - Fiat Ducato 2,PSA Jumper/Boxer 2
5x130, otwór 84 - VW LT,Mercedes G i Sprinter
5x140, otwór 95 - KIA Sportage
5x140, otwór 98 - Niva,UAZ,FSO Syrena,Warszawa,Tarpan,Nysa,Żuk
5x140, otwór 108 - Jeep CJ5/7,terenowe Daihatsu,Suzuki i Asia Rocsta
5x150, otwór 110 - Toyota Landcruiser J10
5x165, otwór 114 - Land Rover Defender,Discovery
5x205, bez otworu - VW 1200,Porsche 356 i 550,Wartburg 312
Felgi samochodowe : il. śrub + rozstaw oraz rozmiar otworu centrującego
4x98, otwór 58 - Fiat,Lancia,Alfa(155 i nowsze),Seat (do 1991)
4x98, otwór 59 - Alfa(1973-92),Łada,Aleko,Skoda (do 1993),Trabant 1.0
4x100, otwór 52 - Volvo 340-480
4x100, otwór 54 - Toyota Corolla i mniejsze,Mazda (bez 121 po 1996),Suzuki Baleno i Wagon,Daihatsu Sirion
4x100, otwór 56 - Honda Civic i pochodne(w tym Rover 200/400),starsze Daihatsu, Kia Shuma/Sephia,małe Mitsubishi(w tym Proton)
4x100, otwór 57 - Opel,Volkswagen(do 1996),Daewoo(bez Matiza i Leganzy),Audi80(do 1990),BMW3(do 1991),Seat,Trabant i Skoda(oparte na VW)
4x100, otwór 59 - małe Nissany,Subaru Justy do 1996
4x100, otwór 60 - Renault
4x108, otwór 57 - Audi 80/90(od 1991 do 1995)
4x108, otwór 63 - Ford(w tym Scorpio GGR i Cougar), Mazda 121 po 1996
4x108, otwór 65 - Citroen,Peugeot,Volvo 850 GLT
4x114, otwór 60 - Kia Pride,Suzuki Swift,Maruti,Justy (po 1996)
4x114, otwór 64 - Honda Accord,Legend i pochodne Rover 600/800)
4x114, otwór 66 - Nissan Primera,Bluebird,200ZX,Prairie
4x114, otwór 67 - Hyundai,Kia Clarus,Mitsubishi Galant i pokrewne,Volvo S40
4x114, otwór 69 - Daewoo Matiz
4x130, otwór ?? - VW 1200/1300/1500/1600,Skoda MB/S100/S120
4x140, otwór ?? - Peugeot 504,505,Renault Traffic,Subaru Leone
4x160, otwór ?? - Trabant 600,601, Wartburg
4x190, bez otworu - Fiat 500 i 126
5x98, otwór 58 - Alfa(bez 166),Lancia Thema,Fiat Ulysse/Peugeot 806 itp.
5x100, otwór 54 - Toyota Avensis,Celica 4WD itp.
5x100, otwór 56 - Rover 75,Subaru Legacy,Impreza itd.
5x100, otwór 57 - VW z motorem VR6 do 1997,od 1997 wszystkie poprzeczne(także Audi A3,Skoda i Seat),Chrysler Neon,Stratus, itd.
5x108, otwór 58 - Lancia Kappa,Alfa 166,Peugeot 807/Ulysse II itp.
5x108, otwór 60 - Renault V6
5x108, otwór 63 - Ford Windstar
5x108, otwór 65 - Volvo 240/260,740/780,940/960,S60/70/80,Peugeot 605,Citroen XM
5x110, otwór 65 - Opel Omega,Zafira,Vectra,Calibra V6 i nowe Saaby
5x112, otwór 57 - VW T2,T3,T4,Sharan itp.,Passat od 1997,Audi 100/200,A4,A6,A8
5x112, otwór 63 - Ford Granada,Scorpio 1
5x112, otwór 67 - Mercedes (bez modeli G i Sprintera)
5x114, otwór 57 - Daewoo Leganza
5x114, otwór 60 - Toyota Camry,MR2,Lexus,RAV4,Mazda RX7,626 i Ford Probe T22,
5x114, otwór 64 - Honda CRV,HRV,Prelude,Legend,Integra, Landrover Freelander
5x114, otwór 66 - Nissan Maxima,200SX,300ZX,Serena,Vanette (niektóre roczniki)
5x114, otwór 67 - Mazda 626,MX6,RX7,Xedos,929,MPV(niektóre),Ford Probe ECP, Daihatsu Terios,Kia Carnival,Mitsubishi Sigma,Eclipse,Hyundai H1
5x114, otwór 70 - Ford Explorer
5x114, otwór 72 - Voyager,Jeep Wrangler,Cherokee(bez WJ)
5x114, otwór 73 - Mazda MPV,Nissan Vanette(niektóre),Toyota Previa
5x115, otwór 70 - Opel Sintra,Pontiac Trans Sport itp.
5x118, otwór 71 - Fiat Ducato 1,PSA Jumper/Boxer
5x120, otwór 73 - (od 1992)BMW 3,5,7,8,X5,RangeRover LP,
5x120, otwór 74 - BMW 5,6,7(starsze modele, "rekinowate")
5x121, otwór 70 - Chevrolet Blazer S10 itd.
5x121, otwór 74 - Jaguar XJS,XJ do 2000 r.)
5x127, otwór 72 - Jeep Grand Cherokee WJ
5x130, otwór 72 - Porsche 911,928,930,933,944,968,993
5x130, otwór 78 - Fiat Ducato 2,PSA Jumper/Boxer 2
5x130, otwór 84 - VW LT,Mercedes G i Sprinter
5x140, otwór 95 - KIA Sportage
5x140, otwór 98 - Niva,UAZ,FSO Syrena,Warszawa,Tarpan,Nysa,Żuk
5x140, otwór 108 - Jeep CJ5/7,terenowe Daihatsu,Suzuki i Asia Rocsta
5x150, otwór 110 - Toyota Landcruiser J10
5x165, otwór 114 - Land Rover Defender,Discovery
5x205, bez otworu - VW 1200,Porsche 356 i 550,Wartburg 312
- covacsxxx
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: ndz mar 19, 2006 10:17
- Lokalizacja: Sokółka/Białystok
- Kontakt:
w zwiazku z licznymi pytaniami typu "czy te kola beda pasowac?" to proponuje taki link ktory moze ulatwic dobor felg i opon
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
jesli nie uwazacie podobnie to prosze wykasowac
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
jesli nie uwazacie podobnie to prosze wykasowac
[img]http://img387.imageshack.us/img387/3857/covacsxxxmp9.png[/img]
Link do prawie wszystkich rodzajów felg stalowych, wpisać wystarczy markę auta
http://www.alcar.pl/6637_PL.0
http://www.alcar.pl/6637_PL.0
www.logum.pl
- covacsxxx
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: ndz mar 19, 2006 10:17
- Lokalizacja: Sokółka/Białystok
- Kontakt:
http://www.alcar.pl/4267_PL link kolegi chmuraIV,
[img]http://img387.imageshack.us/img387/3857/covacsxxxmp9.png[/img]
link dziobasa: http://www.opony.com.pl/oznaczenia/oznaczenia_opon.html
http://www.mapet-TUNING.com
Najlepszy w sieci SKLEP TUNINGOWY !
Zawieszenia - największy wybór !!! również Air-Ride !
Najlepszy w sieci SKLEP TUNINGOWY !
Zawieszenia - największy wybór !!! również Air-Ride !
A ja znalazlem takie cos.
Rozmiar opon a szerokosc felg
Rozmiar opon a szerokosc felg
Kod: Zaznacz cały
- szerokość felgi jest podawana w calach , 1cal=2,54 mm
- szerokość felgi nie jest ściśle przyporządkowana do jednego wymiaru opon
- jeśli masz opony , które nie mieszczą sie w zakresie szerokości felgi ( o jeden rozmiar w dół lub górę ) to nie ma problemu , lecz musisz się liczyć ze skróconym przebiegiem opony o około 10-15%
ROZMIAR OPONY SZEROKOSC FELGI
ZALECANA MIN MAX
135/80 R 13 3,5 3,5 4,5
145/70 R 13 4,5 3,5 5,0
145/80 R 13 4,0 3,5 5,0
155/65 R 13 4,5 4,5 5,5
155/70 R 13 4,5 4,0 5,0
155/80 R 13 4,5 4,0 5,0
ZALECANA MIN MAX
165/65 R 13 5,0 4,5 6,0
165/65 R 14 5,0 4,5 6,0
165/70 R 13 5,0 4,0 5,5
165/70 R 14 5,0 4,0 5,5
165/80 R 13 4,5 4,0 5,5
ZALECANA MIN MAX
175/65 R 14 5,0 5,0 6,0
175/70 R 13 5,0 4,5 6,0
175/70 R 13 5,0 4,5 6,0
175/70 R 14 5,0 4,5 6,0
175/80 R 14 5,0 4,5 6,0
ZALECANA MIN MAX
185/55 R 15 6,0 5,0 6,5
185/60 R 13 5,5 5,0 6,5
185/60 R 14 5,5 5,0 6,5
185/65 R 14 5,5 5,0 6,5
185/65 R 15 5,5 5,0 6,5
185/70 R 13 5,5 4,5 6,0
185/70 R 14 5,5 4,5 6,0
185/80 R 14 5,5 4,5 6,0
ZALECANA MIN MAX
195/50 R 15 6,0 5,5 7,0
195/55 R 15 6,0 5,5 7,0
195/60 R 14 6,0 5,5 7,0
195/60 R 15 6,0 5,5 7,0
195/65 R 14 6,0 5,5 7,0
195/65 R 15 6,0 5,5 7,0
195/70 R 14 6,0 5,0 6,5
195/70 R 15 6,0 5,0 6,5
ZALECANA MIN MAX
205/40 R 17 7,5 7,0 8,0
205/45 R 16 7,0 6,5 7,5
205/50 R 15 6,5 5,5 7,5
205/50 R 15 6,5 5,5 7,5
205/50 R 16 6,5 5,5 7,5
205/55 R 15 6,5 5,5 7,5
205/55 R 16 6,5 5,5 7,5
205/60 R 15 6,0 5,5 7,5
205/65 R 15 6,0 5,5 7,5
205/70 R 14 6,0 5,0 7,0
205/70 R 15 6,0 5,0 7,0
ZALECANA MIN MAX
215/40 R 17 7,5 7,0 8,5
215/45 R 17 7,0 7,0 8,0
215/70 R 15 6,5 5,5 7,0
215/75 R 15 6,0 5,5 7,0
ZALECANA MIN MAX
225/45 R 16 7,5 7,0 8,5
225/45 R 17 7,5 7,0 8,5
225/50 R 16 7,0 6,0 8,0
225/55 R 16 7,0 6,0 8,0
225/60 R 15 6,5 6,0 8,0
225/60 R 16 6,5 6,0 8,0
225/65 R 15 6,5 6,0 8,0
225/70 R 15 6,5 6,0 7,5
ZALECANA MIN MAX
235/40 R 17 8,5 8,0 9,5
235/45 R 17 8,0 7,5 9,0
235/65 R 16 7,0 6,5 8,5
235/65 R 16 7,0 6,5 8,5
235/70 R 15 7,0 6,0 8,0
235/70 R 16 7,0 6,0 8,0
ZALECANA MIN MAX
245/40 R 17 8,5 8,0 9,5
245/40 R 18 8,5 8,0 9,5
245/45 R 16 8,0 7,5 9,0
245/45 R 17 8,0 7,5 9,0
245/50 R 16 7,5 7,0 8,5
245/70 R 16 7,0 6,5 8,0
ZALECANA MIN MAX
255/40 R 17 9,0 8,5 10,0
255/45 R 17 8,5 8,0 9,5
255/45 R 18 8,5 8,0 9,5
255/50 R 16 8,0 7,0 9,0
255/55 R 17 8,0 7,0 9,0
255/55 R 18 8,0 7,0 9,0
255/60 R 16 7,5 7,0 9,0
255/65 R 15 7,5 7,0 9,0
255/65 R 16 7,5 7,0 9,0
ZALECANA MIN MAX
265/70 R 15 8,0 7,0 9,0
265/70 R 16 8,0 7,0 9,0
275/40 R 17 9,5 9,0 11,0
275/60 R 15 8,0 7,5 9,5
275/70 R 16 8,0 7,0 9,0
ZALECANA MIN MAX
285/40 R 18 10,0 9,5 11,0
W ramach sprostowania: indeks prędkości V to nie 210km/h, a już 240km/hWegiel pisze:Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V:
- 195 - szerokość opony w mm
- 65 - profil opony, Wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195
- R - opona radialna
- 15 - średnica osadzenia opony w calach
- 91 - indeks nośności (91-615kg)
- V - indeks prędkości (V-210km/h)
[url=http://www.fotosik.pl][img]http://images25.fotosik.pl/226/81ca19f4de1f3a9e.jpg[/img][/url]
POLEROWANIE FELG ALUMINIOWYCH, XENON - BIXENON MONTAŻ, TEL. 509 438 079
POLEROWANIE FELG ALUMINIOWYCH, XENON - BIXENON MONTAŻ, TEL. 509 438 079
- covacsxxx
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: ndz mar 19, 2006 10:17
- Lokalizacja: Sokółka/Białystok
- Kontakt:
http://www.pirelli.pl/web/technology/ab ... fault.page
[img]http://img387.imageshack.us/img387/3857/covacsxxxmp9.png[/img]
- roboform550
- Gadatliwa bestia
- Posty: 781
- Rejestracja: śr cze 20, 2007 19:48
- Lokalizacja: prawie Kalisz
- Kontakt:
-Tato czy ten samochód jest zepsuty ???
-Nie synku.... to Diesel.....
Instalacje LPG
http://www.dar-gaz.net
-Nie synku.... to Diesel.....
Instalacje LPG
http://www.dar-gaz.net
- felippe
- Mały gagatek
- Posty: 75
- Rejestracja: śr mar 26, 2008 23:06
- Lokalizacja: Gorzó VW lkp.
- Kontakt:
http://www.tyrestretch.com/ << strona ze zdjęciami różnych konfiguracji (szerokości/wyskokości] opon i felg.
[url=http://tnij.com/y6r2][img]http://images44.fotosik.pl/29/6259d14ff6cf375f.jpg[/img][/url]
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości