Grzałka ta jest montowana w samochodach z silnikami diesla i sterowana jest przez sterownik silnika (obieg HI/LO) poprzez 2 przekaźniki – jest to identyczne sterowanie jak w samochodach posiadających 3 świece żarowe na króćcu wody. Żeby ten system w samochodzie zadziałał (czy to grzałka Z35 czy te 3 świece) muszą zostać spełnione pewne warunki:
- temp. Zewnętrzna poniżej 5
- temp płynu chłodniczego poniżej 80
- napięcie akumulatora powyżej 11 V
- obciążenie alternatora nie większe niż 50% (zacisk DF)
- prędkość obrotowa silnika powyżej 450 obr/min.
Z akumulatora jest do przekaźników (obwód HI) 60A i (obwód LO) 40A poprowadzony przewód zasilający (z bezpiecznikami 60 i 40A), zasilanie po włączonej stacyjce, przewody sygnałowe ze sterownika silnika. Po uruchomieniu silnika, jak przestają grzać świece żarowe a spełniony jest każdy z w/w warunków sterownik silnika załącza obwody LO a potem HI/LO . O tym, który obwód działa decyduje sterownik silnika (wg mnie celem zminimalizowania możliwości przeciążenia alternatora lub akumulatora).
Grzałka Z35 jest stosowana wg moich informacji od około 2001 roku – czemu w golfie jej nie montowano nie wiem, natomiast passatach FL stosowana była naprzemiennie tj część aut posiada Z35 a część króciec ze świecami. Wg mojej opinii i testów – grzałka Z35 szybciej pozwala uzyskać cieplejsze powietrze kabinie niż świece żarowe, stąd też padł pomysł montażu.
Potrzebne części:
1. Grzałka Z35
![Obrazek](http://img33.imageshack.us/img33/2209/75249597.jpg)
2. Przekaźnik 53(40A) wraz z podstawką
3. Przekaźnik (60A) wraz z podstawką
4. Bezpiecznik 60A wraz z podstawką
5. Bezpiecznik 40A wraz z podstawką
6. Wtyczka 1J0 972 753 do grzałki Z35 + 3 konektory(piny)
7. Przewody elektryczne 6mm, 4mm, 0,5mm
Jak mamy problem z punktami 2, 3, 4, 5 to możemy je obejść puszczając przewody od oryginalnych przekaźników dla świec żarowych króćca wody (oczywiście o odpowiedniej grubości) – ja zastosowałem jednak dodatkowe przekaźniki celem możliwości szybkiego powrócenia do starego rozwiązania (nie wiedziałem jak to będzie działać). W przypadku jak nadal ciężko kupić i przekaźniki i podstawki – można kupić skrzyneczkę stosowaną w dieslach z gotowymi gniazdami
![Obrazek](http://img861.imageshack.us/img861/3586/przekanikipodmask1.jpg)
W moim przypadku od oryginalnych podstawek przekaźników dla świec króćca wody – poprowadziłem tylko przewody sygnałowe czyli 0,5mm do kabiny do skrzynki przekaźników.
![Obrazek](http://img689.imageshack.us/img689/2693/przekanikipodmask2.jpg)
Niestety ponieważ nie chciałem ciąć przewodów to potem trzeba izolować – lepiej jednak jest dać termo kurcze po lutowaniu – cóż – trzeba będzie poprawić tj. przeciąć przewody, założyć termo kurcze, zlutować a potem ładnie zagrzać aby było poprawnie zaizolowane. Najlepszym do termo kurczy sprzętem jest opalarka elektryczna.
Potrzebne narzędzia to:
1. Klucze - Imbusy (Inbusy, Ampule – jak kto zwał) 4,5,6
2. Nasadowe 10, 13, 15
3. Śrubokręt torx (jak dobrze pamiętam to 25) oraz mocniejszy do odkręceni a rurek klimatyzacji (jak ktoś ma Klimę)
4. Śrubokręt krzyżowy
5. Klucz, kombinerki do opasek od węży wodnych i węży od turbo
6. Pojemnik na płyn chłodniczy
7. Nożyk, możliwe że wiertarka, kombinerki do zaciskania konektorów, lutownica itp.
Przed całą akcja dobrze jest podjechać do zakładu i spuścić środek chłodniczy z Klimy - dostaniecie kartkę i po robocie podjedziecie celem nabicia czynnika – dzięki temu zaoszczędzicie trochę kasy.
Prace demontażu:
Pierwszą czynnością to odpinamy akumulator i spuszczamy płyn chłodniczy. Nastęnei ja zajałem się tym co pod maską, czyli:
1. Zdejmujemy wycieraczki wraz z ramionami, zdejmujemy plastik osłony podszybia, wykręcamy mechanizm wycieraczek, odpinamy/odkręcamy zaślepkę przewodów idących od kabiny pod maskę
2. Zdejmujemy rurę łączącą obudowę filtra powietrza z rurą zasilającą powietrzem turbo, zdejmujemy tą rurę, odkręcamy zawór EGR, odkręcamy listwę z elektrozaworami – dzięki takiemu demontażowi będziemy mieli dostęp do 4 nakrętek mocujących nagrzewnicę do grodzi oraz do węży wodnych
![Obrazek](http://img710.imageshack.us/img710/2969/okolicesilnika.jpg)
Tutaj jeszcze przed odkręceniem elektrozaworów.
Załóżmy że porozkręcaliśmy wszystko – łączni e z4 nakrętkami mocującymi nagrzewnicę (klucz 10 – nasadowy)
![Obrazek](http://img688.imageshack.us/img688/7360/nakrtki.jpg)
Idziemy do kabiny i zrzucamy airbag kierowcy, kierownicę, środkową konsolę, schowek, osłony nóg kierowcy aż zdemontujemy całą konsolę którą trzeb wyjąć z auta. Ja następnie dokręcam śruby mocujące rurę wzmocnienia środkowego i ja odginam tylko prawą blachę pod airbagiem pasażera , odpinam kierownicę powietrza na nogi, oraz środkową , odsuwam kierownice powietrza na szybę i wyjmuję nagrzewnicę.
![Obrazek](http://img594.imageshack.us/img594/4880/rodeko.jpg)
Rozbieramy nagrzewnicę tj – wykręcamy nagrzewniczkę i w zależności od typu nagrzewnicy tj czy ma miejsca na montaż Z35 i zaznaczone miejsce na wycięcie lub też nie ma – to dopasowujemy i wycinamy montując nagrzewniczkę elektryczna z35.
![Obrazek](http://img23.imageshack.us/img23/2544/43031701.jpg)
mierzymy nagrzewnicę elektryczną i pasujemy ja w otworze
![Obrazek](http://img33.imageshack.us/img33/2209/75249597.jpg)
nagrzewnica ma gumę osłaniającą kable - trzeba wyciąć w obudowie nagrzewnicy półokrągły otwór tak żeby wpasować tą gumę. Należy też wykonać otwory pod spodem nagrzewnicy tak żeby nóżki tej elektrycznej nagrzewniczki usiadły ładnie
![Obrazek](http://img829.imageshack.us/img829/2103/13326253.jpg)
- dopiero potem można kombinować czy wiercić u góry - ja zrobiłem na odwrót dlatego też na koniec musiałem zakleić otwory wywiercone (przykleiłem też nóżki więc nagrzewniczka jest teraz prawie że na stałe
![Obrazek](http://img814.imageshack.us/img814/5302/67091840.jpg)
![Obrazek](http://img191.imageshack.us/img191/2996/miejscenagrzak3.jpg)
![Obrazek](http://img207.imageshack.us/img207/9724/miejscenagrzak2.jpg)
![Obrazek](http://img213.imageshack.us/img213/97/miejscenagrzak1.jpg)
![Obrazek](http://img834.imageshack.us/img834/3761/zamontowanagrzaka1.jpg)
![Obrazek](http://img32.imageshack.us/img32/8859/zamontowanagrzaka2.jpg)
![Obrazek](http://img853.imageshack.us/img853/8976/zamontowanagrzaka3.jpg)
Montujemy wszystko powrotem do auta ale nie zakładamy kokpitu bo będziemy robić instalację elektryczną
Teraz bawimy się w elektryków. Opis podłączenia przekaźników robię na podstawie sterownika silnika AXR - dlaczego tak dokładnie piszę na podstawie czego - ano - część sterowników ma sygnał załączania HI/LO wypuszczany innymi pinami (ECU na 80 pinów i na 121).
W przypadku silnika AXR sygnał HI to pin 22 (kolor przewodu czarno/brązowy) a sygnał LO to pin 21 (kolor przewodu czarno/niebieski). Dlaczego to tak dokładnie tłumacze - otóż zarówno w przypadku grzałek (świec na króćcu wody) jak i Z35 HI to 2 świece/2 grzałki (bezpiecznik i przekaźnik 60A) natomiast LO to 1 świeca/1grzałka (bezpiecznik i przekaźnik 40A).
Przewód zasilający HI - bezpiecznik 60A a następnie przekaźnik musi mieć grubość 6mm w przypadku Z35 i 4mm w przypadku świec.
Przewód zasilający LO - bezpiecznik 40A a następnie przekaźnik musi mieć grubość 4mm w przypadku Z35 i 4mm w przypadku świec.
Cdn.
P.S. proszę o nie dyskutowanie o sensowności montażu tego urządzenia - jest to fotoporada dla tych co chcą zamontować - dyskusja o sensowności tego urządzenia jest w temacie http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... &e=5369585